Dudenhoffer: bankroet Takata rampzalig

Mocht de geplaagde airbagfabrikant Takata financieel ten onder gaan door de voortdurende terugroepacties en dodelijke ongevallen, dan is dat in velerlei opzichten een drama. Voor de onderneming zelf maar ook voor de autofabrikanten en schuldeisers.

Wie draait er in dat geval op voor de kosten van terugroepacties en overheidsboetes, vraagt de Duitse hoogleraar Ferdinand – ‘autoprofessor’ – Dudenhöffer zich af in Het Financieele Dagblad..

In de afgelopen jaren zorgden ontploffende airbags behalve voor menselijke slachtoffers ook voor vele recalls. Intern was de kennis daarover bij Takata al geruime tijd aanwezig, maar de traditioneel sterke top-down-bedrijfscultuur in Japan zorgde dat de werkvloer zijn mond dichthield. Deze week nog liet Toyota weten dat het zes miljoen auto’s terughaalt wegens dubieuze airbags. De kosten voor alle terugroepacties komen volgens de zakenkrant Financial Times uit op ruim tien miljard dollar voor de autofabrikanten; Takata zelf moet circa 24 miljard dollar ophoesten.

De meeste schuldeisers (autofabrikanten) zijn tevens klant van Takata – en daarmee sterk afhankelijk van het bedrijf, dat ook veiligheidsgordels en sturen levert. Failliet gaan kan eigenlijk niet, gezien de gevolgen voor de autoproductie. Deze week vindt in New York een bijeenkomst plaats van Takata-klanten (Toyota, Honda, Nissan, Volkswagen) en -concurrenten (Autoliv, Key Safety Systems). Daarbij zou een overnamebedrag van drie miljard dollar op tafel komen. Een faillissement wil geen van de autofabrikanten, aangezien ze dan mogelijk opdraaien voor de terugroepacties

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.