ZF LIifetec heeft een nieuwe generatie stuurwielen ontworpen om de ontwerpmogelijkheden van toekomstgerichte interieurconcepten uit te breiden. Bij een ongeval klapt de bestuurdersairbag vanaf de bovenkant van het stuurwiel via de bovenste stuurwielrand naar de bestuurder toe. Dat heeft volgens de bedenkers een aantal voordelen.

De airbag van de bestuurder wordt tegenwoordig frontaal uit het midden van het stuurwiel geplaatst. De nieuwe installatiepositie die ZF Lifetec kiest, zorgt ervoor dat de horizontale spaak, inclusief de naaf, een naadloos, smartphone-achtig design heeft. Krachtgevoelige bedieningselementen voor de entertainment- en assistentiefuncties van de auto zijn geïntegreerd achter een doorlopend oppervlak. Dit ontwerp past naadloos in de digitaal vormgegeven dashboards van moderne auto-interieurs. “Met dit nieuwe concept bieden we meer ontwerpvrijheid voor stuurwielen zonder de veiligheid in gevaar te brengen”, legt Harald Lutz, hoofd ontwikkeling bij ZF LIifetec, uit.

Duidelijke designtaal

De trend naar naadloos design, die de afgelopen jaren steeds populairder is geworden, is ook terug te vinden in het moderne interieur van voertuigen. Fabrikanten elimineren steeds meer naden en kieren in het interieur. Dit wordt ook weerspiegeld in innovatieve verlichtingsopties en displays, die in het hele interieur zijn geïntegreerd. Deze ontwikkeling zal zich ook voortzetten bij toekomstige stuurwielen. Naadloze designvarianten met een grotere integratie van HMI-functies en nieuwe oppervlakken zullen het uiterlijk en de functionaliteit van het stuurwiel van morgen op doorslaggevende wijze beïnvloeden.

Functie bepaalt ontwerp

Het naadloze ontwerp opent niet alleen veel mogelijkheden voor het gebruik van nieuwe materialen en vormen, maar ook in termen van functie. Vrij toewijsbare velden, aanraakschermen of een centraal scherm zijn nu denkbaar. Omdat het stuurwiel echter ook een veiligheidsrelevant onderdeel van het voertuig is, staat gebruiksvriendelijkheid voorop. Hybride oplossingen kunnen daarom ook worden geïmplementeerd met dit concept. Deze omvatten bijvoorbeeld de combinatie van een alternatieve draaischakelaar met een krachtgevoelig en tactiel oppervlak dat ook in het stuurwiel is geïntegreerd als ankerpunt, waardoor de bestuurder het systeem veilig kan bedienen.

Deze functies kunnen ook worden gecombineerd met hands-on detectie, een onderdeel van huidige en toekomstige stuurwielen. Een capacitieve sensor onder het lederen oppervlak herkent of de bestuurder het stuur alleen maar aanraakt of veilig vastpakt. Deze functie wordt ingezet voor (deels) autonoom rijden.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 juni 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Theo Martens on Importheffingen dreigen voor Chinese BEV’s: “Waar blijven die gelden van de importheffing, EU ?jun 13, 13:41
  • Ton en Els van den Bosch on Dennis Brünings overleden: “Beste Marcel, Tot onze ontzetting hebben wij het overlijden vernomen van je broer en medevennoot. Zo jong en zoals wij…mei 31, 17:21
  • J. Betlem on David Milan directeur Nissan Nederland: “Heb sinds anderhalve maand een nieuwe qashqai en sindsdien alleen maar problemen met de climate control die spontaan telkens naar…mei 23, 19:10
  • R theunissen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Het is niet te geloven,de normale man moet weer opdraaien voor de elite,mensen lekker maken mbt zonnepanelen,electr wagens etc en…mei 20, 13:16
  • Garage Vercammen on Opnieuw prijsdaling occasions: “Probleem is ook dat in de Afrikaanse landen en omstreken bijna geen auto’s meer aangekocht worden ! Overaanbod en te…mei 5, 20:17