Dyam; inkoopalternatief voor grossiers

Grossiers krijgen een nieuw alternatief voor hun onderdeleninkoop, genaamd Dyam Automotive. Initiatiefnemer is Paul Greijn, tot 2011 als adjunct-directeur verbonden aan AD Benelux en dus geen onbekende binnen de onderdelendistributie.

“De recente marktveranderingen maken dat er ruimte komt voor een nieuwe inkoopcombinatie die het anders doet dan anderen; zelfstandig ondernemerschap, lean en bruggenbouwen zijn hierbij de sleutelwoorden”, motiveert Greijn het initiatief. Ook André van Leeuwen (Kavo) heeft een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming. “Er is de afgelopen periode veel onrust ontstaan in de markt”, zegt Van Leeuwen. “De signalen waren te alom aanwezig om te negeren.”

Businessmodel

Van Leeuwen en Greijn vonden elkaar in hun theorieën over hoe een ideaal model eruit ziet. “De grossier is de local hero met kennis van zijn klanten. Die grossier moet weer zelfstandig ondernemer kunnen zijn”, aldus Greijn. “Voor een selectief aantal fabrikanten willen we een platform creëren dat volume biedt, gecombineerd met loyaliteit. Wij zullen als Dyam het complete productportfolio van de fabrikant aanbieden aan de grossier, zonder dat wij hierin snoeien. Dit heeft voor de grossier als voordeel dat het totale gamma van deze fabrikanten ter beschikking komt.”

Kosten uit de keten

Beide partijen kunnen niet zonder voorraden, maar te veel voorraden in de keten werken kostenverhogend. “Die voorraadposities kun je beperkt houden door elkaars magazijnen te gebruiken en door cross docking. Dat vraagt wel om bereidheid daartoe van beide kanten om te gaan samenwerken en die hebben we inmiddels gekregen. Door onze eigen organisatie compact en lean neer te zetten en nauw samen te werken met zowel de grossier als de fabrikant, krijgt de grossier via Dyam een significant betere inkooppropositie, waarmee hij de concurrentieslag in de komende jaren goed aan kan.”

Namen

Zowel wat betreft de deelnemende fabrikanten als de aan te sluiten grossiers, kunnen in dit stadium nog geen concrete namen worden genoemd. “Grote merknamen hebben toegezegd”, zo verzekert Greijn. “We willen alleen zaken doen met kwaliteitsmerken, alleen dan ben je een serieus alternatief inkoopkanaal voor de grossier. ”

Op 8 oktober en 9 oktober organiseert Dyam Automotive een grote bijeenkomst voor grossiers om het model uit te leggen en waar nodig vragen te beantwoorden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *