Tegen 2030 zouden in Duitsland meer dan 200.000 banen in de toeleveringsindustrie verloren kunnen gaan als gevolg van de transformatie van de Duitse auto-industrie naar elektromobiliteit.

Dat concludeert de VDA, de Duitse tegenhanger van Bovag, uit een onderzoek van het Ifo Institut in opdracht van VDA. De VDA merkt daarbij op dat een deel van die verloren banen kan worden opgevangen door werknemers die met pensioen gaan, maar dat het banenaanbod aanzienlijk harder zal dalen.

Kansen

De transitie naar elektrisch rijden is niet alleen maar slecht nieuws voor de Duitse industrie. Voorzitter Hildegard Müller van VDA: “Door hoge belastingen en heffingen, hoge energiekosten en eem gebrek aan investeringen in het onderwijs raakt Duitsland steeds verder achterop in de internationale concurrentie om locaties. We hebben randvoorwaarden die innovatie noch investeringen voldoende bevorderen. We moeten van de gelegenheid gebruik maken om van ons klimaatbeleid een motor voor groei en banen te maken met innovaties en openheid van technologie; dit is de enige manier waarop Duitsland weer aan de top kan komen en banen kan veiligstellen.”

Politiek

Müller doet vervolgens een beroep op de politiek om te zorgen voor gunstige omstandigheden zodat innovatieve bedrijven zich in Duitsland kunnen vestigen en voor werkgelegenheid zoeken. Denk daarbij aan de weigerachtige houding van de Duitse overheid bij de aanleg van Tesla’s megafabriek in de omgeving van Berlijn. “Naast hoge investeringen in het stimuleren van e-mobiliteit, vertrouwen we ook op waterstof en eFuels. Op deze gebieden is er een groot potentieel voor innovatie en werkgelegenheid. En met deze technieken kunnen verbrandingsmotoren ook klimaatneutraal draaien. Onze bedrijven sturen de transformatie aan – met overtuiging en creativiteit. Politici moeten deze kansen erkennen. Zeker in tijden van transformatie zou het doel van elke regering moeten zijn om aan de top te staan ​​van de internationale competitie voor locaties, zodat productie, werkgelegenheid en welvaart in dit land ontstaan ​​en niet elders”, aldus Müller.

Voor een onderzoek naar de gevolgen van het veranderende wagenpark voor de verschillende segmenten in de Nederlandse autobranche, met name de retail, zie het rapport Prognose wagenpark 2030 van Automotive Insiders en Trend-Rx.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06