Voor generaties automobilisten en -technici is airco niet meer weg te denken en dit jaar vol hitterecords maakten we er dankbaar gebruik van. Ik herinner me nog dat lang niet alle autobedrijven service of reparatie konden/mochten verlenen. Specialisten doken her en der in het gat in de markt, focussend op particulier en professional.
Ik vraag me weleens af hoe we de opkomst van de elektrische auto in dit kader moeten zien. En dan met name de accupakketten die erin zitten, net als in hybrides. Misschien is airco niet de beste vergelijking, want een accu is noodzakelijk en zonder werkende airco rijdt de auto nog wel. Dat is te kort door de bocht, ik weet het: er zijn elektrische auto’s die voor het functioneren wel afhankelijk zijn van de airco.
Ik dwaal af, het gaat me hierom: is accuservice straks voorbehouden aan de specialist zoals airco in het begin? Of is de accu meer als een revisie behoevende verbrandingsmotor? Dan koop je als garagist een ruilmotor voor de klant en monteert die als vervangstuk, terwijl de revisie elders plaatsvond. Weinigen doen de revisie zelf. Is dat de parallel met de accu? Een industrieel gereviseerd pakket inkopen en monteren?
We leggen de focus even op lithium-ion, een belangrijke maar niet de enige accusoort. Uit recente analyse blijkt dat China, als dominante exporteur toch een interessante bron om naar te kijken, verhoudingsgewijs steeds meer van dergelijke accu’s bouwt voor ev-gebruik. In 2019 was de verhouding tussen het gebruik in ev en in consumentenelektronica nog fifty-fifty. Vorig jaar waren de ev’s goed voor het zesvoudige, bij een gelijkblijvend volume in consumentenelektronica. Nieuwe categorie zijn de stationaire energieopslagsystemen: thuisaccu’s voor particulier en professioneel gebruik. Die groep is inmiddels ook groter dan de consumentenelektronica.
Allereerst is het volume daarmee gegarandeerd voor de komst van een industriële aftermarket voor accu’s. Bij deze volumes vanuit verschillende markten moet de autobranche buiten de eigen hekken blijven kijken. De OEM’s en de grote onderdelengroepen zoals LKQ, AAG en Nexus doen dat en erkennen het cruciale belang om toegang te hebben tot die nieuwe aftermarket. Zeker in de wetenschap dat er vanuit andere markten wordt meegekeken. En een lokale accuspecialist die op celniveau pakketten reviseert? Ik zie het als tijdelijke oplossing zolang de fabrieksmatige revisie er nog niet voldoende is.