Het aandeel van elektrische auto’s in het Nederlandse wagenpark stijgt nog altijd, steeds meer mensen zijn bekend met elektrisch rijden en er komen steeds betaalbaarder elektrische auto’s op de markt. Toch blijft elektrisch rijden voor de meeste Nederlanders onbereikbaar.

Dat valt te concluderen uit de Elektrisch Rijden Monitor 2024 die ANWB heeft gepubliceerd. ANWB gaat daarin uit van 522.747 volledig elektrische personenauto’s in het Nederlandse wagenpark, tegenover 9.450.000 personenauto’s met een verbrandingsmotor. Daarmee staat het aandeel EV’s in Nederland op 5,5 procent, lager dan in Denemarken (10,5 procent), maar hoger dan in grote autolanden als Frankrijk (2,8 procent) en Duitsland (4,0 procent).

Kosten

Na een jarenlang exponentieel stijgende lijn vlakt de toename van elektrische auto’s in het Nederlandse wagenpark af. De aankoopbereidheid neemt af, wat verklaard kan worden uit de kosten van elektrisch rijden. Uit de monitor blijkt immers dat de gemiddelde prijs per kilometer van een elektrische auto is hoger is (75,6 eurocent) dan de prijs per kilometer van een benzineauto (66,8 eurocent).

Weliswaar komen er steeds meer betaalbaarder elektrische auto’s (onder de 35.000 euro) op de markt, maar is het gat tussen de acceptabele aanschafprijs voor een elektrische auto (34.436 euro) nog altijd beduidend lager dan de gemiddelde aanschafprijs van een elektrische auto (46.022 euro). Het wekt dan ook geen verwondering dat de belangstelling voor elektrisch rijden stijgt naarmate het inkomen stijgt.

Drijfveren

De monitor laat ook zien dat de drijfveren om elektrisch te gaan rijden veranderen. In de afgelopen jaren waren daarvoor kortingen en subsidies belangrijke drijfveren. Nu de regels rondom deze kortingen en subsidies veranderen, lijken mensen die een elektrische auto overwegen zich meer te richten op de prestaties van de auto (zoals de actieradius) en de aanschafprijs (zoals de beschikbaarheid van goedkopere modellen en een ruimer aanbod van tweedehands auto’s).

Op de vraag wanneer men denkt dat alle nieuwe auto’s die in Nederland worden verkocht volledig elektrisch zullen zijn, antwoordt 8 procent voor 2030 en 22 procent tussen 2030 en 2035. 16 procent gelooft dat dit punt nooit bereikt zal worden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
RAI Aftermarket: 2025 wordt goed jaar
17 januari 2025
Liqui Moly: recordomzet 1 miljard euro 2024
17 januari 2025
Baan Twente Best Dealer 2024 Mercedes-Benz
17 januari 2025
Ames opnieuw Seat Dealer van het Jaar
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
Meest bekeken berichten
Recente reacties