EGEA bepleit NOx-meting via uitlaat

De uitkomsten van het recente RDW-onderzoek naar de uitstoot bij diesels zijn koren op de molen van EGEA. Deze equipmentkoepel bundelt fabrikanten van testsystemen in twaalf Europese lidstaten. De boodschap van EGEA aan het adres van de Brusselse beleidsmakers: kijk verder dan uitsluitend OBD.

Verwijzend naar actueel, onafhankelijk onderzoek door onder anderen CITA (International Motor Vehicle Inspection Committee), alsmede apk-gegevens in Frankrijk, stelt EGEA dat ‘meten aan de pijp’ onmisbaar is bij het opsporen van foutwaarden. “OBD is absoluut geen emissietest. Het toetst slechts de componenten die deel uitmaken van het controlesysteem in het voertuig zelf.”

EGEA betoogt dat met nieuwe testmethoden de meting van NOx door diesels toegevoegd kan worden aan de emissiecontrole. De nieuwste generatie voertuigen produceert een stuk minder schadelijke uitstoot. Op zichzelf positief, maar anno 2016 zijn de waarden volgens EGEA zó laag, dat de behoefte groeit aan emissietestapparatuur die voldoende subtiel snuffelt om ook deze minuscule uitstoot te onderscheppen. Alleen op die manier valt vast te stellen of keurige af-fabriekswaardes ook na enige praktijkjaren behaald worden.

Samen met  CITA is EGEA momenteel de zogeheten Sustainable Emission Testing (SET) II aan het uitvoeren. De studie moet resulteren in toepasbare testmethoden voor werkplaatsen, om NOx-uitstoot van nabehandelingssystemen gedurende de levenscyclus van het voertuig te monitoren.

Meer hierover in de komende editie van Aftersales Magazine, die komende vrijdag verschijnt.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.