Consumenten zijn gecharmeerd van elektrisch rijden en verwachten dat in de toekomst (2030) het straatbeeld erdoor wordt bepaald. Alleen zijn ze nu niet bereid om een elektrische auto aan te schaffen.

Dat blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder 1.020 consumenten. Maar liefst 85 procent van de Nederlanders vindt elektrische auto’s een positieve ontwikkeling. De milieuvriendelijkheid van deze auto’s speelt hierbij een belangrijke rol. Echter, slechts 13 procent van de consumenten verwacht dat hun volgende auto een volledige elektrische auto wordt. De grootste drempels van elektrische rijden zijn de actieradius, de hogere prijs van de modellen en het aantal beschikbare oplaadpunten.

Consumenten verwachten dat rond 2032 de meerderheid van de Nederlanders in een elektrische auto rijdt. Vier op de tien consumenten denkt zelfs dat dit moment nooit aanbreekt. Het aandeel van elektrische auto’s kan sneller vergroten als de auto’s goedkoper worden in aanschaf of voordeliger worden door belastingvoordeel (63%), er meer oplaadpunten beschikbaar komen (32%) en de actieradius vergroot wordt (30%). Bij blijvende hoge kosten in aanschaf (51%), nauwelijks uitbreiding van oplaadpunten (21%), een blijvend lage olieprijs (16%) en beperkte ontwikkeling in accu’s of actieradius (10%) vertraagt deze ontwikkeling.

Top 5 merken

De top 5 met meest bekende automerken die een volledig elektrisch model op de markt brengen zijn:

1) Toyota (25%)
2) Tesla (24%)
3) Renault (13%)
4) Opel (13%)
5) BMW (11%)

Bijna vier op de tien Nederlanders kennen geen enkel merk dat volledig elektrische auto’s op de markt brengt.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties