Het Europees Parlement heeft donderdag 19 april ingestemd met strengere eisen aan typegoedkeuringen van nieuwe auto’s vanaf 2020. Dit moet een gesjoemel met emissiewaarden, zoals in het geval van het dieselschandaal, in de toekomst voorkomen.

De Europese Commissie krijgt de bevoegdheid om naast keuringsinstanties als de RDW zelf auto’s te testen. Per auto die niet aan de EU-normen voldoet, kan Brussel boetes uitdelen tot 30.000 euro. Ook kan de commissie terugroepacties in de hele EU beginnen. Daarnaast wordt het toezicht op de weg aangescherpt. De EU-lidstaten worden verplicht per 40.000 nieuw geregistreerde auto’s steekproefsgewijze controles op de weg uit te voeren en de resultaten bekend te maken.

Reactie Cecra

De koepelorganisatie Cecra wijst erop dat het voor de handhaving noodzakelijk is dat de OBD-poort open blijft. Algemeen directeur Bernard Lycke: “De Europese Commissie zal zich terdege moeten afvragen hoe zij deze voorzieningen kunnen treffen in het tijdperk van de connected car. Toegang tot voertuigdata zal moeten worden verzekerd, zoals wij al eerder hebben aangegeven.”

Overige reacties

Rapporteur Gerben-Jan Gerbrandy (D66) acht strenger toezicht broodnodig. “Nationale toezichthouders houden al veel te lang in eigen land de auto-industrie de hand boven het hoofd. De Duitse regering weigert boetes aan VW te geven, de Italianen doen niets tegen Fiat. Ze blijven wegkijken van het gesjoemel”, aldus Gerbrandy. Volgens Bas Eickhout (GroenLinks) is de regelgeving “een voorzichtige stap vooruit”. “Het is nu zaak dat de EU-wet tot in de puntjes wordt uitgewerkt en nageleefd.”  
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties