Europese autotop: ‘nee tegen no deal Brexit’

In een gezamenlijke verklaring roept de Europese auto-industrie de politiek aan beide zijden van Het Kanaal op alles te doen om een no deal-Brexit te voorkomen. Vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU zonder afspraken heeft “catastrofale gevolgen” voor de sector, schrijven de brancheorganisaties.

De oproep komt van de fabrikantenkoepel (Acea), de organisatie van onderdelenproducenten (Clepa) en de individuele brancheverenigingen in 21 landen (waaronder RAI Vereniging). Ze houden hun schriftelijke pleidooi op iets meer dan een maand voordat op 31 oktober het VK vertrekt uit de unie.

Just in time

De auto-industrie is volgens de opstellers van het document “een van de grootste succesverhalen van de Europese Unie en heeft bijdragen aan economische groei en welvaart.” Ook benoemen ze dat in de unie jaarlijks meer dan 19 miljoen voertuigen worden geproduceerd, goed voor 13,8 miljoen banen. Fundamenteel hierbij is het sterk geïntegreerde karakter van de industrie, met een maximale benutting van handels- en douanevoordelen. De gevolgen van een ‘no deal’ zullen “ernstig” zijn voor de sector zelf, de consument en een aardverschuiving inluiden op het gebied van handelscondities. Het just-in-time-model van de auto-industrie kan door een einde van vrij handelsverkeer ontwricht worden. De briefschrijvers becijferen dat bij nietsdoen vanaf 31 oktober het prijskaartje van de totale autohandel tussen de EU en het VK verhoogd dreigt te worden met 5,7 miljard euro.

Onderdelen

Sigrid de Vries, algemeen secretaris van Clepa, is een van de ondertekenaars. Ze wijst erop dat één individueel voertuig bestaat uit zo’n dertigduizend onderdelen, waarvan er vele voorafgaand aan de eigenlijke assemblage vele meerdere keren grenzen overschrijden. “Gestroomlijnde handel en zekerheid over regelgeving zijn dan ook van vitaal belang. Een no-deal Brexit zal de toeleveranciersindustrie in Europa en het Verenigd Koninkrijk aanzienlijke schade berokkenen. Dat moeten we zien te voorkomen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *