Export kleine occasions stijgt, totale export daalt

De occasionexport is in de eerste vier maanden met tien procent gedaald. Wel worden meer kleine auto’s geëxporteerd, in het A-segment zelfs met 22 procent, blijkt uit cijfers van VWE Automotive. Die gegevens hebben betrekking op personenauto’s van ten minste drie maanden oud.

Tot en met april zijn 73.772 gebruikte personenauto’s geëxporteerd, ruim 8.200 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De afname zit vooral bij de grotere auto’s. Het D-segment was altijd het belangrijkste exportsegment, maar daalde dit jaar met 18,5 procent  naar bijna 19.000 auto’s. Hierdoor is nu het C-segment in aantallen het grootste exportsegment. Weliswaar liepen ook daar de aantallen terug (-7,6 procent), maar de 19.622 auto’s waren er méér dan die van het  D-segment.

A-segmenters

Opvallend is dat tot nu toe veel meer kleine auto’s zijn geëxporteerd. Traditioneel gaat dit segment veel minder vaak de grens over, omdat het bij de Nederlandse occasionkoper populair is en in veel exportmarkten juist meer vraag is naar grotere auto’s. Daarom is het opmerkelijk dat de export van A-segmenters dit jaar 21,8 procent steeg. Ook zijn er tot nu toe 18,9 procent meer mini-mpv’s (zoals Opel Meriva) naar het buitenland vertrokken. Ook in het B-segment (Polo, Clio) is de export gestegen, zij het minder sterk. Een reden hiervoor is volgens VWE het gegroeide aanbod; kleine auto’s maken de laatste jaren een steeds groter deel uit van het Nederlandse wagenpark. Daarmee groeit ook de hoeveelheid kleine auto’s met bijvoorbeeld hoge kilometerstanden – die in Nederland minder in trek zijn.

Veel meer Hyundai’s

Binnen de segmenten A, B en mini-mpv werd de VW Polo het meest geëxporteerd. Hij wordt gevolgd door de Opel Corsa. Ook de uitvoer van de Fiat Punto, Renault Clio, Ford Fiesta en de personenuitvoering van de VW Caddy groeide fors. Opvallend is dat veel meer kleine Hyundai’s ons land verlieten. Van de Atos en Atos Spirit verdrievoudigde de export dit jaar, bij de iets grotere Getz verdubbelde de export. Kleine auto’s waarvan de export dit jaar terugliep zijn vooral de Citroën DS3 (-32 procent), Toyota Starlet (-31 procent) en Skoda Fabia hatchback (-30 procent).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †