Fiat-topman verliest support in thuisland

Sergio Marchionne, topman bij Fiat, kwam op het Italiaanse Top dealer Forum virtueel nog even voorbij. Hij kon op weinig positieve kritiek rekenen. Zelfs de dealers van het Italiaanse merk vinden het geen prettige ‘baas’ en vooral de in hun ogen anti-Italiaanse mentaliteit van hem is ze een doorn in het oog.

Bovendien zoekt hij de oplossingen voor de problemen van Fiat vooral in het buitenland en ‘verwaarloost’ hij zijn thuisland, stelden enkele Fiat-dealers. Deze emotionele stelling is mede ingegeven door de scherpe daling van de personenautoverkopen in Italië (van 2,5 miljoen stuks in 2007 naar dit jaar 1,4 miljoen stuks), het thuisland waar Fiat voorheen vijftig procent van zijn aftzet realiseerde.

Voor de kar

Op dat moment sprak Marchionne als voorzitter van Acea (vereniging van Europese autofabrikanten) de pers in Brussel toe. Antonio Tajani, de vice voorzitter van de Europese Commissie had op het laatste moment afgezegd omdat hij zich niet voor een publicitair karretje van Acea en de Fiat-topman wilde laten spannen.

Acea zou namelijk graag zien dat de EU het nieuwe handelsakkoord met Zuid-Korea nog niet ondertekent. Men is bang voor de succesvolle Kia- en Hyundai-modellen. Daarnaast zoekt hij support in Brussel voor een mogelijke sanering van de Europese auto-industrie (PSA, Renault, Fiat, Seat, Ford, Opel), maar daar zijn niet alle leden van Acea mee akkoord. “We vragen niet om geld, maar om politieke steun”, benadrukte Marchionne.

Oproep

Een aparte oproep deed Luca Ciferri van Automotive News Europe. “Iedereen weet dat we in de Europese automobielindustrie met een grote overcapaciteit te kampen hebben. Ondanks druk van fabrikanten om die te beschermen, moet Brussel de rug recht houden en geen steun gaan verlenen. Ook al dreigen de fabrikanten met flinke aantallen ontslagen, Brussel moet de markt zijn werk laten doen. De sanering van de Amerikaanse automobielindustrie in 2008-2009 heeft bewezen dat je de industrie zo weer gezond maakt. Inmiddels zijn veel ontslagen fabrieksmedewerkers al weer binnen de industrie aan de slag. Het heeft de Amerikaanse industrie sterker gemaakt.” Dat is inclusief Chrysler overigens, om Marchionne toch nog wat krediet te geven.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1719 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.