Franse auto populair bij leaserijder

Peugeot is voor het tweede kwartaal op rij het favoriete merk van de Nederlandse leaserijder. Met name de Peugeot 308 SW is populair. Opvallend is dat Skoda vooral bij mannen in de smaak valt. Een merk dat al langere tijd goed scoort met de Skoda Octavia Combi met 14 procent bijtelling. Vrouwelijke leaserijders rijden vaker in een Renault, Volkswagen of Audi.

Inmiddels kiest de helft van de leaserijders bij Leaseplan een zuinige auto met 14% bijtelling. Aan het begin van 2014 was dit nog 34 procent. En bijna iedereen gaat voor een auto met minder dan 25 procent bijtelling. Dit heeft ervoor gezorgd dat de gemiddelde uitstoot van het wagenpark is gedaald van 102 gram CO2 per kilometer in 2013 naar 96 gram nu. Dat is ruim onder het Europese gemiddelde. Was er in het begin van dit jaar nog weinig aanbod in de 14 procent- bijtellingscategorie, later bleek er voor de leaserijder weer genoeg te kiezen, waaronder ook de Volkswagen Polo. Na drie kwartalen afwezigheid staat de Polo weer op de vierde plaats in de top-10 van meest bestelde auto’s.

Per 1 januari 2015 veranderen de fiscale regels voor bijtelling opnieuw. Wie nog vijf jaar gebruik wil maken van de huidige bijtellingsregels, moet zijn nieuwe leaseauto nog dit jaar in gebruik nemen. Volgens Martijn Versteegen, woordvoerder van Leaseplan Nederland, moeten leaserijders zich echter niet blind staren op bijtelling alleen: “Staatssecretaris Wiebes heeft aangekondigd dat de wijzigingen voor de komende jaren lastenneutraal worden uitgevoerd. Het gaat om de combinatie van autobelastingen bestaande uit de BPM, de Motorrijtuigenbelasting, bijtelling en de brandstofaccijns. Een leaserijder betaalt bijtelling over de prijs van een auto, waar ook de BPM in is verwerkt. Als de prijs van een nieuwe auto omlaag gaat, betaal je bijtelling over een lagere prijs. Neem daarom altijd het totaalplaatje mee in de keuze voor een leaseauto. En wie dit jaar nog een leaseauto bestelt, doet er in ieder geval goed aan de afleverdatum te controleren.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *