Franse occasion wint aan populariteit

Over de eerste vijf maanden van dit jaar hebben autobedrijven 106.753 occasions van Franse merken verkocht aan consumenten. Dat is 6,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar (100.516 stuks). Peugeot is het meest favoriet, zo blijkt uit het Nationaal Occasion Onderzoek 2016 van VWE.

Overigens steeg de verkoop van alle merken occasions met 5 procent en lijkt het dit jaar vooral een strijd te worden tussen Franse en Duitse occasions. Het marktaandeel van Franse auto’s in de occasionmarkt steeg van 22 procent (2015) naar 22,3 procent dit jaar. Peugeot is het meest populair; 42 procent van de verkochte Franse tweedehands auto’s is een Peugeot. Een sterke tweede is Renault, goed voor 37 procent van occasionverkoop en 21 procent is Citroën. Andere Franse merken spelen hooguit een rol in markt voor oldtimers.

Niet meer geleverd

De Peugeot 206 is de meest verkochte Franse occasions. Dat is opmerkelijk, omdat dit model al enige jaren niet meer wordt geleverd. Dit jaar is de verkoop van tweedehands Clio’s zo sterk gegroeid dat dit model de grotere Mégane van de tweede plek in de modelranglijst heeft verdrongen. De verkoop van Peugeot 107, Renault Scénic en Twingo daalde. Over het algemeen worden Franse occasions snel verkocht. Peugeot heeft met gemiddeld 58 dagen de kortste statijd, Renault zit op 69 dagen en Citroën zit op gemiddeld 73 dagen. Het marktgemiddelde ligt op 71 dagen.

De top tien van de meest verkochte modellen bestaat vrijwel geheel uit compactere auto’s uit het A-, B- en C-segment. Jarenlang werden Franse MPV’s veel verkocht, maar de populariteit van dit segment loopt terug. Wel verkopen de Franse merken steeds meer SUV’s en crossovers. De eerste vijf maanden van dit jaar werden ruim 3.000 van zulke tweedehandse auto’s verkocht; een groei van maar liefst 132 procent in vergelijking dezelfde periode in 2015 toen er 1300 werden verkocht. De Renault Captur is het meest gevraagd in dit marktsegment.

Ivonne Vermeulen

Eindredacteur Aftersales Magazine. Ivonne heeft een rijke bagage waarin journalistieke waarden en kennis van de autobranche bijeenkomen. Dankzij haar rol binnen Focwa's Carrosserie beschikt zij bovendien over een indrukwekkend netwerk in de schadeherstelbranche.

Van Ivonne Vermeulen zijn er nog 343 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Ivonne Vermeulen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.