Groeiende onderhoudsvraag start-stop-accu

Over vier jaar zal ongeveer één op de drie auto’s die bij de garage binnenkomen uitgerust zijn met een start-stopfunctie. Autobedrijven zullen dus een toenemend aantal voertuigen met die functie moeten onderhouden, meldt accuproducent Johnson Controls.

Volgens het concern zien de meeste bestuurders de autobatterij als een vervangingsonderdeel. Francisco Cecena, Marketing Director EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika) vindt het echter logischer om moderne batterijen te beschouwen als een onderhoudsonderdeel “Gezien hun geavanceerde rol in het voertuig.”

Om die reden introduceert Johnson Controls het Varta batterijtestprogramma, een oplossing die garages zowel in technisch als commercieel oogpunt ondersteunt. “Een batterijtest houdt klanten mobiel en bindt hen aan de garage. Autobestuurders willen gemoedsrust en voelen zich goed geholpen als ze kunnen vertrouwen op een batterij die naar behoren functioneert.”

Daarnaast komt er een Varta-platform dat onafhankelijke garages trainingen en gedetailleerde richtlijnen aanbiedt om batterijen beter te onderhouden en te installeren – en om hun toenemende complexiteit te beheersen. Beide initiatieven worden door Johnson Controles getoond op de komende Automechanika Frankfurt (13 t/m 17 september).

In de EMEA-landen verkoopt Johnson Controls 66 procent van zijn batterijen als vervangingsonderdelen. In Europa komt volgens de producent de vervanging van start-stop=batterijen langzaam op gang.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.