Inspelen op klantenwens doet autoverkoop VS stijgen

Het inspelen op de wens van de klant en het verlagen van de capaciteit heeft de Amerikaanse autofabrikanten geen windeieren gelegd. In de maand augustus boekten Chrysler, General Motors en Ford grote verkoopsuccessen.

Bij Chrysler waren onder meer het merk Dodge, Jeep Cherokees en de RAM-pickups niet aan te slepen. Het bedrijf, dat merendeels in handen is van het Italiaanse Fiat, verkocht in totaal 165.552 auto’s, 12 procent meer dan in augustus 2012 en het hoogste aantal in augustus sinds 2007.

GM voerde zijn verkoop op met 15 procent tot een totaal van bijna 276.000 auto’s, het hoogste aantal sinds september 2008. Consumenten vonden ook de weg naar Forddealers. Het bedrijf zag zijn verkoop stijgen met 12 procent tot ruim 221.000 stuks.

Warme broodjes

Marktkenners schrijven de verkoopsuccessen toe aan twee ontwikkelingen. In de eerste plaats zijn de fabrikanten er in geslaagd aan te sluiten bij de wensen van de consumenten, waardoor de huidige modellen als warme broodjes over de toonbank gaan. Ten tweede hebben de fabrikanten tussen 2004 en vorig jaar hun gezamenlijke productiecapaciteit met 29 procent verlaagd. In het verleden werd overtollige capaciteit tegen flinke kortingen gedumpt bij autoverhuurbedrijven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *