Interbrand heeft bekend gemaakt dat Apple met 118 miljard dollar het meest waardevolle merk van 2014 is. In het onderzoek naar de honderd Best Global Brands staan Toyota (#8, 20 procent), Mercedes-Benz (#10, 8 procent) in de top tien en BMW volgt op plaats 11 ( 7 procent).
Er staan maar liefst veertien autofabrikanten in de Interbrand-lijst. Zij domineren dit jaar in de lijst van merken met de sterkste groei in merkwaarde. Audi zet met een groei van 27 procent de grootste stijging in en eindigt op plaats 45. In 2013 verkocht Audi 1,57 miljoen auto’s. Dit jaar is het recordaantal met 8,3 procent toegenomen.
Van Volkswagen (#31, 23 procent) wordt door kenners voorspeld dat het in 2018 het best verkochte automerk ter wereld zal zijn. Nissan (#56, 23 procent) blijft indrukwekkende sprongen maken. De merkwaarde van Kia is sinds 2007 met maar liefst 480 procent gestegen naar 5,4 miljard dollar. Dit is goed voor een stijging van plaats 83 naar 74 in de huidige ranglijst.
Best Global Brands 2014 automotive
Positie | Merk | Waarde 2014 (x 1 miljoen) |
Waarde 2013 (x 1 miljoen) |
Verandering in procenten |
08 | Toyota | 42.392 | 35.346 | 20 |
10 | Mercedes-Benz | 34.338 | 31.904 | 8 |
11 | BMW | 34.214 | 31.839 | 7 |
20 | Honda | 21.673 | 18.490 | 17 |
31 | Volkswagen | 13.716 | 11.120 | 23 |
39 | Ford | 10.876 | 9.181 | 18 |
40 | Hyundai | 10.409 | 9.004 | 16 |
45 | Audi | 9.831 | 7.767 | 27 |
56 | Nissan | 7.623 | 6.203 | 23 |
60 | Porsche | 7.171 | 6.471 | 11 |
74 | Kia | 5.396 | 4.708 | 15 |
82 | Chevrolet | 5.036 | 4.578 | 10 |
87 | Harley-Davidson | 4.772 | 4.230 | 13 |
91 | Landrover | 4.473 | — | Nieuw |
Download hier de complete lijst ‘Interbrand Best Global Brands 2014’ >>