De onstuimig groeiende economie jaagt de investeringen in automotive equipment aan. Nu nog even zorgen voor genoeg handjes om al die orders uit te voeren.

Zeker in de achter ons liggende moeilijke economische periode trok menig autobedrijf pas bij stilvallend equipment de portemonnee. En nog steeds wachten volgens Explora-directeur Bart Kamps sommige klanten met investeren “totdat iets kapot gaat, niet vóór iets kapot gaat. In de hoop dat het meevalt.” Geeft de spreekwoordelijke 4-gastester de geest, dan is de werkplaatschef meestal wel geautoriseerd om over te gaan tot reparatie, maar ligt vervanging net effe anders. Bij zo’n verzoek loopt de route veelal via de aftersalesmanager naar de directeur en de eerstvolgende MT-vergadering. “Ben je zo een week verder. Repareren biedt je daarom weliswaar gemak naarmate je een direct operationeel probleem hebt, maar met preventief vervangen voorkom je stilstand en verlies aan doorgangen. Alleen wordt dat aspect lang niet altijd financieel meegewogen.”

Preventief

In de industrie zijn reserveringen juist wél gebruikelijk. Simpelweg omdat een productieproces niet mág stilvallen. Er wordt preventief gecalculeerd, nooit acuut. Niettemin signaleert Kamps ook in de automotive branche een voorzichtige kentering. Lees het hele artikel in nummer 5 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 18 mei is verschenen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
4 november 2025
2,2 procent meer occasions verkocht
4 november 2025
Bosch vernieuwt online trainingsprogramma
4 november 2025
Campus VTS: een nieuwe stap vooruit voor garages
4 november 2025
Autobedrijf aansprakelijk na hack mailbox?
3 november 2025
Autoverkoop zet stijgende lijn voort in oktober
3 november 2025
AutoProfijt op weg naar de 100
Meest bekeken berichten
Recente reacties