Kwart meer oldtimers in vier jaar tijd

Het aantal oldtimers in Nederland is in vier jaar tijd met 24 procent toegenomen. Telde Nederland in 2014 nog zo’n 115.000 auto’s van 40 jaar of ouder, begin 2018 zijn dat er al 141.000.

Dat meldt het CBS. Overigens mogen niet al die auto’s de weg op. Begin 2018 was één op de vier oldtimers geschorst.

Volkswagen

Volkswagen heeft met 13 procent het grootste marktaandeel onder de oldtimers. Onder de 141.000 oldtimers zijn 18.700 Volkswagens. Mercedes-Benz en Citroën volgen met respectievelijk 11.600 en 9400 oldtimers. Voor de aftersales is de oldtimer maar betrekkelijk interessant. Gemiddeld wordt er maar 1700 kilometer per jaar met een oldtimer gereden. Voor andere auto’s is dat acht keer zo veel: ruim 13.000 kilometer. Van alle autokilometers die Nederlandse auto’s afleggen wordt bijgevolg maar 0,2 procent afgelegd door oldtimers. De meeste oldtimers zijn te vinden in niet-stedelijke gebieden: 17 oldtimers per 1000 inwoners. In de grote steden ligt dit aantal op 6 per 1000 inwoners. De meeste oldtimers vinden we in de gemeenten Terschelling en Laren met respectievelijk 31 en 28 oldtimers per 1000 inwoners.

Wegenbelasting

De wetgeving rond oldtimers is per 1 januari 2014 gewijzigd. Tot die datum waren alle auto’s van 25 jaar of ouder vrijgesteld van wegenbelasting. Sinds 2014 is die leeftijd opgetrokken naar 40 jaar. Voor benzineauto’s met een bouwjaar van voor 1988 geldt een overgangsregeling totdat ze de leeftijd van 40 jaar bereiken. Eigenaren van deze auto’s hoeven maar een kwart van de normale wegenbelasting te betalen als ze de auto in de maanden december, januari en februari niet gebruiken.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3693 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters