Op 1 januari 2025 telde Nederland 596.070 volledig elektrische auto’s en 406.062 plug-in hybride auto’s. Samen zijn dat 1.002.132 auto’s met een stekker.
Op een personenwagenpark van 9.640.704 auto’s is dat 10,4 procent. Dat blijkt uit de publicatie Kerncijfers auto en mobiliteit van RAI Vereniging en BOVAG.
Particulier in meerderheid
Het CBS komt vandaag met ongeveer dezelfde cijfers na een meting aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 en constateert daarbij dat particulieren voor het eerst in de meerderheid zijn als het gaat om wie de eigenaar van de auto is. Voorheen reden vooral zakelijke rijders met een stekkerauto.
Wel is de stekkerauto onder zakelijke rijders populairder dan onder particulieren: 39 procent van de zakelijke auto’s is een stekkerauto, ten opzichte van 6 procent bij de particulieren.
Bij particulieren is het aantal volledig elektrische auto’s en het aantal plug-in hybrides vrijwel gelijk; Bij auto’s van zakelijke rijders zijn de volledig elektrische auto’s ruim in de meerderheid.
Bij 46 procent van de particuliere huishoudens met een stekkerauto is alleen één stekkerauto aanwezig, 4 procent heeft meerdere stekkerauto’s (en geen enkele brandstofauto). Bij 50 procent is naast één of meerdere stekkerauto’s ook nog tenminste één brandstofauto aanwezig. Meestal is dat een auto op benzine.
Staphorst
In de gemeente Rozendaal is 15,7 procent van alle auto’s van particulieren een stekkerauto, het hoogste aandeel in Nederland. Daarna volgen Blaricum (14,2 procent) en Laren (13,8 procent). De gemeente met het laagste aandeel stekkerauto’s is Staphorst (3,3 procent).
Kilometers
In 2024 legden stekkerauto’s in totaal iets meer dan 17,7 miljard kilometer af. Daarvan werd 10 miljard kilometer afgelegd door zakelijke rijders. Van alle kilometers afgelegd door Nederlandse personenauto’s werd bijna 15 procent afgelegd met een stekkerauto. Vijf jaar eerder was dat aandeel nog 3 procent.