Kwik-Fit: Verschuivingen door bandenlabel

Kwik-Fit verwacht dat het verplichte nieuwe Europese bandenlabel gaat zorgen voor een prijsstijging en een verschuiving in de marktaandelen van bandenmerken. De bandenmonitor van Kwik-Fit laat zien dat in de top drie Michelin (18 procent), Continental (13 procent) en Vredestein (8 procent) staan.

“Automobilisten kunnen zich straks beter oriënteren en kunnen zelf de verschillende banden vergelijken. Ze zullen bij hun keuze letten op prijs, het label en de uitgebreidere bandentesten van Anwb/Adac of de Consumentenbond”, aldus Martin Post, algemeen directeur van Kwik-Fit Nederland. “We staan aan de vooravond van een andere marktverdeling in banden. Kwik-Fit brengt twee keer per jaar de Nederlandse autobandenmarkt in kaart. In februari wordt de wintermeting herhaald. Dan zullen we dus ook de eerste effecten van het bandenlabel kunnen zien.”

Kwik-Fit heeft in een onderzoek verschillende labels voorgelegd aan automobilisten. Hieruit blijkt dat veiligheid het zwaarst meeweegt in de keuze voor een band. Ver daarna volgen pas brandstofverbruik en geluidshinder. Op dit moment laat 75 procent van de consumenten zich nog leiden door het keuze-advies van de garage voor een band. Kwik-Fit verwacht dat dit straks nog maar de helft zal zijn.

Duurdere banden

Uit de eerste zomerbandentesten van dit jaar blijkt dat bijna alle banden uitzonderlijk goed scoren op brandstofverbruik en grip op natwegdek. “De banden met het beste label zullen in prijs stijgen. Dit komt door de extra investeringen in kwaliteit, doordat de bandenfabrikanten zelf verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van de testen en doordat de vraag naar banden met een goed label zal zorgen voor schaarste en dus een hogere prijs. De banden die uiteindelijk niet kunnen voldoen aan de minimale eisen zullen verdwijnen van de Europese markt”, aldus Kwik-Fit.

Uit het onderzoek blijkt ook dat er 93 verschillende bandenmerken in Nederland zijn. De bandenspecialist verwacht dat dit er minder zullen worden.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2688 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *