Laksheid kost bestuurder jaarlijks 200 euro

In Groot-Brittannië gooit een voertuigbestuurder jaarlijks omgerekend 379,66 euro weg door niet van verzekeraar over te stappen en dus te gaan shoppen. In totaal komt dit jaarlijks neer op 2,74 miljard euro. Dit blijkt uit recent Brits onderzoek. Vergelijk je dit met de meest recente gegevens (juni 2010, Verzekeringssite.nl) voor ons land, dan kunnen Nederlanders jaarlijks in totaal 717 miljoen euro besparen, zo’n 200 per persoon.

In Nederlands hebben 3,5 miljoen verzekerden al langer dan vijf jaar een polis bij dezelfde verzekeraar. Op basis van onderzoekscijfers van Intomart GfK blijkt dat 56 procent van de consumenten die online informatie zoekt voor een nieuwe autoverzekering dit doet via een vergelijkingssite. 49 procent gebruikt hiervoor de website van de verzekeraar zelf en 44 procent zet een zoekmachine in.

Marketingexpert en consultant in de Britse markt Hein Kuiper vergeleek de Engelse markt met de Nederlandse, waarbij bleek dat Nederland qua vergelijkingssites twee jaar achter loopt op de ontwikkelingen in de Britse markt. In het VK wordt op dit moment tachtig procent van alle nieuwe autopolissen op internet afgesloten. In Nederland wordt volgens de laatste cijfers 36 procent van alle nieuwe autopolissen online afgesloten en 22 procent van de consumenten doet dat via een vergelijkingssite.

In de afgelopen jaren is er een prijzenoorlog aan de gang op de autoverzekeringsmarkt. Er zijn een flink aantal internetlabels geïntroduceerd die de prijs laag houden. Iris Vincent – de Groot van Verzekeringssite.nl: “Helaas is er nu wel een einde gekomen aan de daling van de premie, aangezien de autoverzekeraars te weinig reserves hebben opgebouwd. DNB wil dan ook graag dat deze reserves weer worden opgebouwd en daarom verhogen diverse autoverzekeraars de premie.”

In het VK laten ruim 7,3 miljoen bestuurders (20%) het na om niet over te stappen. Negen procent van hen denkt dat ze geen betere deal kunnen vinden en zeven procent zegt automatisch te vernieuwen, omdat het hen niet uitmaakt of ze goedkoper uit kunnen zijn.
“Wij hebben helaas geen onderzoekscijfers waarom mensen niet overstappen. Maar verzekeringen zijn een low-interest product. Hierdoor zullen mensen ook minder snel geneigd zijn om over te stappen”, aldus De Groot.

Meer dan de helft van de Nederlanders (57,6 procent) heeft zich gedurende de huidige autoverzekering niet georiënteerd op een nieuwe autoverzekering en 40,9 procent heeft zich wel georiënteerd. Van de verzekerden die een autoverzekering hebben die langer loopt dan twee jaar geeft 58 procent aan zich niet georiënteerd te hebben. Van de mensen met een autoverzekering van vijf jaar of langer heeft 56 procent zich niet georiënteerd op een andere autoverzekering. Het percentage vrouwen dat zich georiënteerd heeft op een nieuwe autoverzekering is met 35,8 procent beduidend lager dan het percentage mannen (45,7 procent).

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *