Leasebranche verbetert dienstverlening

Leasemaatschappijen krijgen een 8,0 van de zakelijke rijder. Dit is een stijging van 0,2 punt ten opzichte van het vorig jaar, toen leasemaatschappijen nog een 7,8 voor de dienstverlening scoorden. De Net Promoter Score (NPS) van de leasebranche ligt nu op 19.

In het jaarlijkse onderzoek van Vereniging Auto van de Zaak (VAvdZ) naar de tevredenheid van berijders over hun leasemaatschappij worden vragen gesteld over verschillende aspecten, zoals “Communicatie en informatie”, “Contractuele aspecten”, “Onderhoud” en “Schade en pech”. Dit jaar hebben meer dan 6.300 zakelijke rijders aan het onderzoek deelgenomen.

Business Lease kwam als winnaar uit de bus in de groep “grote leasemaatschappijen”. Alphabet en Athlon Car Lease haalden de tweede en derde plaats. Gemiddeld scoorden de leasemaatschappijen het cijfer 8,0, een verbetering van 0,2 punt ten opzichte van de 7,8 van vorig jaar.

Verbeterpunten

Naast het rapportcijfer werd ook een belangrijke internationale Key Performance Indicator, de Net Promoter Score, gemeten. De leasebranche scoort een NPS van 19. Vorig jaar bleef de NPS nog steken op 14. De NPS van de leasebranche is nu hoger dan die van de aanverwante branche van autobedrijven. Overall gezien verbeteren leasemaatschappijen hun dienstverlening richting berijders en tonen daarmee aan de berijder steeds vaker als volwaardige klant te zien.

Toch laat het onderzoek ook nog steeds belangrijke verbeterpunten zien. Leasemaatschappijen die veel “sturen” op het gebied van onderhoud, banden en schade, waarbij er voor de berijder inefficiëntie of ander ongemak ontstaat, kunnen rekenen op een lager rapportcijfer. VAvdZ adviseert werkgevers en leasemaatschappijen om de berijder vooral keuzevrijheid te geven. Berijders zijn er bovendien van overtuigd dat meer keuzevrijheid leidt tot kostenbesparing.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *