Leasemarkt swingt weer

Het toegenomen vertrouwen bij het bedrijfsleven betaalt zich nu direct uit in een stevig klimmende leasemarkt. In januari dit jaar werden ruim 15.000 nieuwe leaseauto’s afgeleverd, zo’n vier duizend (35 procent) meer dan in dezelfde maand in 2010. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door bureau Aumacon.

Deze opleving komt na een jaar waarin de leasemarkt nog maar met slechts 5,4 procent vooruitging. Vooral het eerste kwartaal van 2010 was uiterst slecht, later in dat jaar trad er gaandeweg herstel op met een hoogtepunt in het – voor het leasevolume relatief onbelangrijke – vierde kwartaal.

Dat de cijfers dit jaar zo’n sterke start maken is tevens toe te schrijven aan de toestroom van zuinige dieselmodellen in het B-segment, die voor de berijders ervan het grote voordeel van een lage (14 procent) bijtelling met zich meebrengen. De Volkswagen Polo Bluemotion is dankzij deze fiscale snack nu veruit de populairste leaseauto in Nederland, gevolgd door de Volkswagen Golf, de Renault Megane, de Opel Corsa en de Seat Ibiza. Volkswagen bevestigt daarmee andermaal haar leidende positie in de leasemarkt; in januari had dit merk 21,7 procent van de leasemarkt in handen, vorig jaar januari was dat nog maar 18,5 procent. Opel is nu het tweede leasemerk met 8,3 procent marktaandeel, Peugeot – dat door de nieuwe 5008 een extra lease-ijzer in het vuur heeft – volgt op drie met 7,5 procent.

Aumacon verwacht dat er dit jaar tenminste 100.000 nieuwe leaseauto’s op naam van leasebedrijven gaan komen, ruim tien procent méér dan in 2010. Al deze cijfers zijn exclusief de zogenaamde rtl-registraties (op naam van berijder), dus betreffen uitsluitend auto’s op naam van leasebedrijven.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *