LKQ neemt Europese grossiersgroep Rhiag over

Het Italiaanse Rhiag, eigendom van de private equity groep Apax Partners, wordt als alle overheden akkoord gaan, overgenomen door LKQ Inc. De omzet van Rhiag (zeg maar de Italiaanse Sator) zal dit jaar op ruim 850 miljoen euro uitkomen. Daarmee wordt LKQ in één klap marktleider in de Europese auto-onderdelendistributie.

De Europese omzet van LKQ (hoofdzakelijk ECP en Sator) zal dit jaar namelijk op ongeveer 1,85 miljard euro uitkomen. Inclusief Rhiag ligt de omzetpotentie voor LKQ Europe in 2016 daarmee op 2,7 miljard euro. Rhiag is, net als LKQ Europe, lid van het internationale samenwerkingsverband ATR.

“Met de aankondiging van deze laatste overname van dit jaar onderstreept LKQ haar ambities om in Europa marktleider te worden. Vooral de uitbreiding van de geografische aanwezigheid met tien Europese landen is belangrijk voor de groep, waarvan wij in Europa met Euro Car Parts en Sator deel uitmaken”, aldus Adriaan Roggeveen van LKQ-Sator.

Actief in tien landen

Rhiag, met het hoofdkantoor in Perso bij Milaan, is een in 1962 opgerichte onderdelendistributeur die levert aan grossiers. De onderneming is naast de thuismarkt Italië, actief in negen andere landen, waaronder Spanje, Tsjechië, Polen, Zwitserland, Roemenië en Slovakije. LKQ was voor deze overname actief in Groot-Brittannië (ECP), de Benelux en Frankrijk (Sator-Interpieces) en enige maanden terug werden een aantal autodemontagebedrijven in Zweden overgenomen.

In oktober dit jaar meldde zich een aantal investeringsmaatschappijen bij Apax om Rhiag over te nemen. Maar LKQ trekt hier aan het langste eind. De Italiaanse onderdelendistributeur bezit, verdeeld over de landen waar men actief is, een tiental distributiecentra en levert aan een kleine 250 strategische partnergrossiers(groepen). Daarnaast wordt in sommige landen, waar eigen grossiersvestigingen operationeel zijn, rechtstreeks geleverd aan het garagebedrijf. Rhiag heeft een zestal werkplaatsconcepten, waaronder één voor de trucksector.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1793 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.