LKQ verkoopt OE glasproductie

LKQ, de moedermaatschappij van onder andere Sator-Fource (Schiedam) en Van Heck Interpieces (Vilvoorde) in de Benelux, verkoopt de OE-productieactiviteiten van het begin dit jaar overgenomen PGW aan de Mexicaanse glasfabrikant Vitro-SAB. De laatste produceert al sinds 1909 een uitgebreid assortiment glasproducten.

In maart van dit jaar nam LKQ het Amerikaanse Pittsburgh Glass Works (PGW) over. PGW is fabrikant (OE en aftermarket) en distributeur van met name autoglas en ruitservices. Er werd 637 miljoen dollar voor betaald. PGW (jaaromzet 2015 één miljard dollar) was eigendom van de investeringsmaatschappij Kohlberg en lakfabrikant PPG. In de VS heeft PGW een marktaandeel van 30,5 procent, gerealiseerd via een netwerk van 120 eigen vestigingen en zevenduizend glasspecialisten (en schadeherstellers).

PGW heeft twaalf productielocaties in de VS, China en Europa. Met name de productiefaciliteiten zijn nu verkocht – en wel voor 310 miljoen dollar. Onderdeel van de transactie is een distributieovereenkomst tussen Vitro-SAB en LKQ voor het leveren van autoruiten aan LKQ. Want LKQ stelt nadrukkelijk in de VS – en wellicht daarbuiten – actief te willen blijven c.q. worden met autoruitservices.

Volgens ceo Robert L. Wagman is de sterkte van LKQ vooral gelegen in de distributie en dienstverlening in de aftermarket. “Onze focus is de aftermarket en de OE-activiteiten passen daar niet altijd bij. Wat betreft de glasvervangingsmarkt en de reparatieactiviteiten ligt het accent voorlopig op de VS. Daar is de synergie met onze bestaande business het grootst.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.