Londen wil heffing op diesels

In het Verenigd Koninkrijk komen diesels steeds verder onder druk – in elk geval in Londen. De hoofdstad wil een ‘gifbelasting’ invoeren, een heffing die vanaf april 2019 zou moeten ingaan voor een bepaalde zone van het centrum.

Andere steden zouden in de peridode daarna een voorbeeld gaan nemen aan Londen. In Engelse media is sprake van 35 steden en regio’s die in de toekomst dieselheffingen tot twintig pond opleggen. Londen was in 2003 trendsetter toen het zijn congestion charge invoerde. Wie sindsdien met zijn auto de city in wil moet op werkdagen 11,50 pond per rit aftikken. De geplande uitstootheffing, die nog niet definitief is, kost de voertuigeigenaar aanzienlijk meer: 24 pond. Overigens gaat het om maatregelen tegen zowel diesels als benzineauto’s: Euro 5 en slechter (diesel) c.q. alles onder de Euro 4 (benzine). Effectief zijn echter dieselbezitters meer de klos, want hier zijn ook diesels van pas vier jaar oud het doelwit. Bij de benzinemotoren betreft het grofweg exemplaren van dertien jaar en ouder.

Wrakkenplan

Consumenten en hun belangenorganisaties hebben al hun onvrede kenbaar gemaakt. Zij wijzen erop dat de Britse regering de afgelopen jaren juist de aanschaf van nieuwe diesels heeft aangemoedigd (in het kader van een sanering van het wagenpark). Minister-president heeft in een reactie te kennen gegeven begrip te hebben voor hun argumenten. Zij wil dat de voorgenomen maatregelen van Londen deel uitmaken van een nog op te stellen, breder luchtzuiveringsplan. Daarin zou ook de financiële positie van recente dieselkopers worden meegenomen. Intussen bepleiten sommige politici in het Verenigd Koninkrijk de invoering van een wrakkenplan voor diesels, met name bedrijfsvoertuigen en oudere taxi’s.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †