Minder dan vijfduizend diesels met bouwjaar 2022 hebben anno januari een Nederlands kenteken. Tegenover die personenwagens staan echter tien keer zoveel lichte bedrijfswagens. Verbreden we de blik naar alle bouwjaren dan zien we dat beide segmenten naar elkaar toe groeien.

Bijna tien miljoen Nederlandse kentekens telt ons nationale wagenpark, waarbij het segment lichte bedrijfswagens een miljoen stuks vertegenwoordigt. Zouden we de diesels negeren dan houden we nog slechts 75.000 lichte bedrijfswagens over, want de klassieke diesel is met 92,5 procent marktaandeel daar nog oppermachtig. Hoe anders is dat inmiddels bij de ‘luxe wagens’. Daar komt het marktaandeel niet boven de tien procent uit, iets minder dan de hybride en volelektrische auto’s samen. En ja, daar zitten dus ook auto’s tussen die het hybridesysteem niet combineren met een benzine maar met een diesel. Die laten zich echter niet eenvoudig uit de cijfers destilleren.

Biobrandstof

We laten de zevenmiljoen benzinemodellen voor nu buiten beschouwing, net als voornoemde hybrides en stekkerauto’s. De gasvormige brandstoffen zijn (met uitzondering van de 95.000 LPG-auto’s) marginaal aanwezig en parkeren we nu dus ook even. Met 3750 stuks is biobrandstof een fenomeen dat zich beperkte tot het tijdvak van de economische crisis, 2008-2013. Renault en Saab zijn de nummers 2 en 3, achter Volvo dat in zijn eentje net zoveel kentekens telt als Renault en Saab samen. Bedrijfsauto’s op biobrandstof? Ze zijn er, maar je moet ze met een lampje zoeken en dan vind je twaalf kentekens; vooral Chevy’s, Renaults en Volkswagens.

VW Groep

Met 150.000 stuks is Volkswagen veruit marktleider in ons dieselpark (personenauto’s). Pakken we Audi, Seat en Skoda erbij dan komen er 100.000 bij: de merkspecialist kan daarmee nog niet om deze brandstofsoort heen. En dus een deeltjesteller, voor apk en als diagnosehulpmiddel. Ook Volvo en Mercedes scoren een topdrieplek met grofweg 90.000 stuks ieder. Waarbij Volvo er wat boven zit, Mercedes er wat onder zodat er toch een gat van vijfduizend stuks tussen beide valt. Renault en BMW schurken tegen de 65.000 stuks aan, de top vijf completerend. De bandbreedte van de merken op plek zes tot en met tien zit dichter bij elkaar, tussen 45.000 en 40.000 personenauto’s ieder.


De 1,8 miljoen diesels in ons park zijn vrij evenwichtig verdeeld over zowel personenauto’s als bedrijfswagens, maar de gemiddelde leeftijd is voor bedrijfswagens een stuk lager.


De helft van het Volkswagen-volume wordt ingenomen door twee modellen, Polo en Golf. Er rijden grofweg net zoveel Polo-diesels in ons land als er diesels van de merken Audi of Ford rijden. De Golf valt in aantallen tussen het wat kleinere diesel-totaal van de merken Peugeot en Opel. Op plek drie staat Volvo’s V40 met 22.500 stuks, inclusief 264 exemplaren van de eerste generatie (1996-2006) welteverstaan. Nog geen zeshonderd stuks daarachter komt Renaults Megane, gevolgd door het kleinere familielid Clio. Opvallend dat bij Renault, ten opzichte van Volkswagen, het B- en C-segment van plek ruilen als meest volumerijk.
Met ruim 18.000 exemplaren ieder ontlopen de dieselversies van de BMW 3-serie en de Volkswagen Passat elkaar nauwelijks. Dat geldt ook voor het duo V70 van Volvo en de Peugeot 308 of het trio BMW 5-serie, Mercedes C-klasse en Ford Focus.

Dieseldominantie

Ten slotte de modellen waarbij diesel nog altijd een dominante aandrijfvorm blijkt, vooral bij oudere bouwjaren maar ook tegenwoordig nog. Vanzelfsprekend zit je dan in de hoek van de personenautoversies van de bedrijfswagens zoals een Sprinter (9100 van 9600 kentekens) of V-klasse van Mercedes (2370 diesels op een parkvolume van 2384 stuks). Voor de volledigheid: dit is dus exclusief bijvoorbeeld de 75.000 Sprinter bedrijfswagens. Ook de terreinwagens die het reguliere SUV-gehalte wat ontstijgen hebben meer diesels dan benzines in ons land op kenteken. Denk aan Land Rover Discovery (1928 van 2422 stuks) of Toyota Land Cruiser (1661 van de 2065 stuks). Het volume aan nieuw geregistreerde diesels mag gemarginaliseerd zijn, de diesel is nog verre van weg uit ons park.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35