Max wint GP Hockenheim, Shell wordt tweede

Het zoet van de overwinning smaakte de Nederlandse Max-fans goed, gistermiddag op circuit Hockenheim. Aftersales Magazine was erbij, voor de race zelf én voor nadere uitleg van Ferrari en Shell over hun samenwerking.

Met name de relatie tussen de race- en reguliere rijpraktijk stond centraal tijdens een exclusief kijkje achter de schermen. Nadere details volgen in de ASM-editie die in augustus verschijnt. Maar een indruk geven kunnen we uiteraard nu al.

Aftersales Magazine sprak met Sebastian Vettel, F1-teambaas Mattia Binotto en Shell’s olie-expert Jochen Lach (foto, vlnr). Aan bod kwam onder meer de vraag welke activiteiten Shell zoal ontplooit tijdens zo’n vier dagen durend raceweekend. De oliefabrikant stelt bij elke Grand Prix minstens twee chemici ter beschikking aan het Ferrari-team. Het tijdelijke laboratorium dat wordt opgebouwd, halteplaats tijdens ASM’s rondleiding door de paddock, onderzoekt de chemische samenstelling van meer dan honderd oliemonsters. Om te kijken of ze voldoen aan de eisen van de FIA, maar vooral aan die van Shell zelf. Ferrari rijdt zijn races met Helix Ultra, een 0W-volsyntheet die voldoet aan de groeiende marktvraag naar steeds dunnere smering – maar met behoud van koelende en smerende werking. In het dagelijkse autoverkeer zou Helix Ultra goed zijn voor tot zeventig kilo minder CO2-emissie per jaar en drie procent minder brandstofverbruik.

Pureplus

Tijdens een Grand Prix moet de olie een motortemperatuur van boven de duizend graden kunnen weerstaan, bij vijftienduizend toeren. Het smeermiddel van Shell bevat Pureplus Technology, die aardgas transformeert in een vrijwel honderd procent zuivere basisolie. Die beperkt de inwendige weerstand en biedt maximale prestaties, zeggen beide partners. Of het nu daaraan lag valt uiteraard lastig te bewijzen. Feit is wel dat Sebastian Vettel gistermiddag op zijn ‘thuiscircuit’ een even indrukwekkende als luid bejubelde opmars maakte vanaf de twintigste startpositie naar de tweede plek op de finishlijn.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *