Mazda Motor Corporation heeft naar eigen zeggen het eerste regeneratief remsysteem voor een personenauto ontwikkeld dat gebruik maakt van een condensator. Het systeem, door Mazda I-Eloop genoemd, zal voor het eerst worden toegepast in de Mazda modellen van 2012. De wereldpremiere is tijdens de 42e Tokyo Motor Show, als onderdeel van de Takeri concept car met Skyactiv technologie.

Onder normale rijomstandigheden, met veel optrekken en afremmen, reduceert I-Eloop het brandstofverbruik met circa tien procent. Het systeem is uniek te noemen, omdat het gebruik maakt van een condensator, een elektrische component die in staat is tijdelijk grote hoeveelheden elektriciteit op te slaan. In vergelijking met accu’s kunnen condensatoren sneller worden opgeladen en ontladen en zijn ze beter bestand tegen slijtage door langdurig gebruik. In tegenstelling tot hybride auto’s heeft het systeem van Mazda geen speciale elektromotor en accu nodig.

I-Eloop bestaat uit een nieuwe 12 – 25 Volt dynamo met variabele spanning, een elektrische dubbellaags condensator met lage weerstand en een DC / DC converter. De condensator, die speciaal ontwikkeld is voor gebruik in een auto, kan in een paar seconden volledig worden opgeladen. De DC / DC converter reduceert de spanning van de stroom stapsgewijs van 25 V naar 12 V, voordat deze wordt verdeeld over de elektrische componenten van de auto. Het systeem laadt indien nodig ook de accu op.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 oktober 2025
GRS-partnerbijeenkomst nieuwe stijl maakt uitbreiding netwerk wereldkundig
21 oktober 2025
Zwaardere crashtests onthullen zwakke plekken in autostoeltjes
21 oktober 2025
‘Ik ben geboren in een bak met olie’
20 oktober 2025
‘Gebruikte EV verkoopt sneller met SOH-certificaat accu’
20 oktober 2025
Merkgebonden aftermarket wil zich profileren via Automechanika
17 oktober 2025
BASF Coatings zelfstandig verder met Carlyle
Meest bekeken berichten
Recente reacties