Meer winterbanden op de weg

Het aantal personenauto’s dat de afgelopen winter met winterbanden heeft rondgereden, is licht gestegen. Deze winter blijkt 35,3 procent van het personenwagenpark op winterbanden te hebben staan, tegen 32,7 procent in de winter van 2012.

Dit blijkt uit de alweer derde Kwik-Fit bandenmonitor, waarbij de meting in opdracht van Kwik-Fit Nederland is uitgevoerd door het bureau Jes Marketing Onderzoek.

Er werden 2249 auto’s onderzocht en gekeken naar merk en type band, tevens is daarbij aangeven of het winter, zomer of all season banden betrof. Het onderzoek werd uitgevoerd bij verschillende winkellocaties, woonwijken en zakelijke centra om een representatief beeld van het Nederlands wagenpark te krijgen. De marktonderzoekers van Jes stellen dat bij 2.249 gemeten voertuigen een betrouwbaarheid van de steekproef van 95 procent geldt.

Het eerste wat opvalt is dat in procenten gesproken het aantal gemonteerde allseasonbanden met bijna vijftig procent is toegenomen, van 2,3 naar 3,4 procent. Omdat ook het percentage winterbanden toenam is het logische gevolg dat het aantal zomerbanden dat kennis moest maken met de kou en de sneeuw is gedaald van 65,0 naar 61,3 procent.

Type band 2013 2012
Zomerband 61,3% 65,0%
Winterband 35,3% 32,7%
Vier seizoenen 3,4& 2,3% 

Wanneer de marktaandelen worden gesplitst naar zomer- en winterbanden, veranderen net als bij de vorige meting de marktaandelen behoorlijk. Bij de winterbanden is ons nationale merk Vredestein ook bij deze meting weer de absolute marktleider met 19,1 procent, gevolgd door Michelin met 13,9 procent. Bij de zomerbanden is het Michelin dat met een aandeel van 21,3 procent op afstand de nummer één is, gevolgd door Continental met 17,0 procent.

  Zomer   Winter  
  2012 2013 2012 2013
Michelin 21,0% 21,3% 12,2% 13,9%
Continental 15,4% 17,0% 8,3% 10,2%
Bridgestone 6,4% 6,4% 10,7% 6,8%
Goodyear 5,1% 4,5% 10,0% 6,9%
Dunlop 4,7% 5,2% 6,7% 6,5%
Pirelli 4,3% 3,8% 4,6% 2,1%
Vredestein 3,9% 4,1% 16,2% 19,1%
Hankook 3,9% 3,5% 0,86% 1,4%
Kumho 3,5% 2,1% 1,10% 1,8%
Uniroyal 2,6% 2,5% 1,40% 2,4%
Kleber 2,0% 2,0% 1,8% 3,0%
Viking 2,1% 2,5% 0,57% 1,9%

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1778 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.