Michelin rolt nieuwe richting op

Michelin heeft woensdag in het Zweedse Stockholm een nieuwe strategische visie gepresenteerd, genaamd Total Performance. Daarnaast presenteerde zij twee nieuwe banden; de Energy Saver Plus voor personenwagens en de Agilis Plus voor het bestelwagensegment.

De strategie van de bandenproducent gaat volgens eigen zeggen verder dan die van de andere merken, aangezien zij op alle aspecten van de band een honderd procent score wil halen. Michelin verbetert alle eigenschappen die de prestaties van een band bepalen. Hierbij wordt dus niet afgedaan aan bijvoorbeeld het geluidsniveau als de nadruk ligt op een lage rolweerstand. Alle banden van Michelin combineren veiligheid met minder brandstofverbruik en CO2-emissie, maar ook een lange levensduur in kilometers.

“De band heeft daarbij drie belangrijke rollen: hij draagt het gewicht, hij brengt bewegingen over en hij stuurt de auto. Grip en weggedrag van het voertuig zijn de belangrijkste missies van de band. Hoewel het, gezien de kosten, makkelijker is om de aandacht te richten op één prestatie, is Michelin de uitdaging aan gegaan om alle prestaties die voor de gebruiker van belang zijn tegelijk te verbeteren”, aldus het bandenmerk.

De fabrikant heeft zichzelf ten doel gesteld om binnen twee jaar zeker tachtig procent van haar bandengamma voor personen- en bestelwagens te vernieuwen. Bij Michelin wordt jaarlijks 1,8 miljard kilometer afgelegd om de levensduur en prestaties te testen.

Minimaal 200 liter besparen

Met de nieuwe Energy Saver Plus banden kan, ten opzichte van een band die net voldoet aan de minimale eisen van de Europese bandenlabeling, zeker 200 liter brandstof in 45.000 kilometer worden bespaard. De Agilis Plus bespaart 270 liter in 60.000 kilometer.
Michelin bereikt deze prestaties door het gebruik van een nieuwe rubbersamenstelling, waarbij de temperatuur van de moleculen lager blijft en er minder brandstof wordt verbruikt.

Bekijken we de remeigenschappen, dan heeft Energy Saver Plus zestien meter minder remweg op nat wegdek nodig, dan een andere band die net voldoet aan de minimale eisen van het label. Michelin heeft het profiel van deze ban verder ontwikkeld om tot een optimale voetafdruk te komen. Doordat het contactvlak tien procent groter is dan dat van de vorige generatie, heeft het meer grip op droge en natte wegen.
De Agilis Plus voor bestelwagens heeft een ruim zeventien meter kortere remweg.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.