Op de wereldwijde ranglijst Best Global Green Brands 2012, georganiseerd door Interbrand en Deloitte, domineren dit jaar de automerken. Toyota is opnieuw de nummer één. Daarnaast worden dit jaar Johnson & Johnson op twee en Honda op drie verwelkomd.
Toyota voert dus opnieuw de lijst aan. “Niet geheel verrassend, gezien duurzaamheid nog steeds een van de kernprioriteiten is van het merk. Met de Toyota Prius bemachtigde het merk hun duurzame perceptie. Hieraan is recentelijk een heel scala aan duurzame auto’s toegevoegd, waaronder het eerste Toyota plug-in model”, aldus Interbrand.
Toyota is een van de acht automobiel merken die in de ranglijst terug te vinden zijn. Naast de Japanse autofabrikant zijn ook Honda (nr.3), Volkswagen (nr.4), BMW (nr.10), Ford (nr.15), Mercedes (nr.16) en Hyundai (nr.17) opgenomen. Nissan komt nieuw binnen op plaats 21 als één van de Best Global Green Brands 2012.
Anneke Sipkens, directeur Innovatie en Duurzaamheid bij Deloitte: “Het is duidelijk dat duurzaamheid voor veel bedrijven steeds vaker een must have is dan een nice to have. Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker en daarmee is het belangrijk voor de merkwaarde. Het dichter bij elkaar brengen van groene prestaties van een bedrijf en de publieke perceptie is een elementair onderdeel bij de keuze voor en het doorvoeren van duurzaamheidinitiatieven. Tevens is duurzaamheid een stimulans voor efficiency verbeteringen en heeft het invloed op het groeiperspectief van bedrijven.”