Nederland spot massaal betaalbare auto’s

In 2015 is meer dan 33 miljoen keer een autorapport met gedetailleerde informatie over een auto bij het pas één jaar bestaande online consumentenplatform Finnik opgevraagd. Wat vertelt dit over de automarkt en over Nederland? In hoeverre is elektrisch rijden al ingeburgerd? Wat zijn de meest populaire nieuwe modellen? 

Van de 33 miljoen autorapporten is 14% een Volkswagen, 11% een BMW, 9% een Mercedes, 8% een Audi en 6% een Opel. We zien een duidelijke voorkeur voor Duitse auto’s. ‘Het spotten van auto’s doet Nederland niet alleen bij exclusieve en dure auto’s maar juist bij populaire auto’s’ aldus Thomas Edens, directeur van Finnik, onderdeel van VWE uit Heerhugowaard. Een overgrote meerderheid van de 33 miljoen autorapporten gaat over betaalbare auto’s. De gedetailleerde auto informatie is nuttig bij het zoeken naar een nieuwe auto of het achterhalen van informatie over de huidige auto. De meeste auto’s die gespot worden vallen in de compacte middenklasse (20%). Dat zijn auto’s zoals de Volkswagen Golf en de Toyota Auris of de Audi A3. De twee segmenten waarin eveneens veel auto’s gespot worden zijn de middenklasse (15%) bijvoorbeeld Audi A4 of BMW 3 serie en de compacte klasse (15%), zoals de Toyota Yaris en de Volkswagen Polo. Volkswagen Golf en Polo zijn de twee meest gespotte modellen met respectievelijk 5% en 3% van het aantal gespotte auto’s. In de bijlage staat de top 100 van meest gespotte modellen. In de loop van dit jaar zal Finnik de kentekenapps iKenteken en Kenteken Opzoeken samenbrengen in één Finnik app.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1804 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.