Nederlander Huitema gaat Acea leiden

De koepel van Europese voertuigfabrikanten (Acea) heeft de Nederlander Eric-Mark Huitema benoemd tot nieuwe directeur-generaal. De benoeming gaat in per 1 oktober.

De 55-jarige Huitema volgt de Belg Erik Jonnaert op, die de afgelopen zes jaar de functie vervulde. Acea behartigt de belangen van zowel de autobouwers als de truck-, bus- en bedrijfswagenindustrie.

IT-sector

Huitema studeerde onder meer aan de Technische Universiteit Delft en werkte bij IBM in diverse posities, waaronder die van Global Smarter Transportation Leader. Ook was hij lid van de Intelligent Transportation Society of America. Eerder in zijn loopbaan was Huitema werkzaam in de IT-sector. Zo was hij medeoprichter van de toenmalige internet start-up Chello Benelux, van EDS International en Philips Electronics.

Zijn brede ervaring in de IT is een belangrijke factor geweest bij Huitema’s benoeming, zegt Acea-president c.q. PSA-topman Carlos Tavares: “Aangezien de toekomst van de auto-industrie draait om connectiviteit en digitalisering, is zijn professionele achtergrond zeer relevant om ons door deze belangrijke veranderingen te leiden.”

Uitdagingen

Zelf zegt Huitema dat het een “boeiend moment is om leiding te geven aan Acea. Ik kijk ernaar uit om de industrie te helpen haar weg te vinden bij nieuwe uitdagingen en tegelijkertijd te zorgen dat haar positie als leider op het wereldtoneel in stand blijft.”

Digitalisering in de automotive branche is ook het thema van het Nationaal Aftersalescongres.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *