Nieuwe testcyclus WLTP drijft bpm op

Uit een rapport van de onafhankelijke informatieleverancier Jato Dynamics blijkt dat de nieuwe Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) in een aantal gevallen een beduidend hogere CO2-uitstoot laat zien dan de testcyclus die geleidelijk door de WLTP wordt vervangen, de NEDC (New European Driving Cycle). Dat heeft gevolgen voor de bpm, die voor personenauto’s geheel gebaseerd is op die uitstoot.

Er zijn in Nederland over het algemeen zo’n 350 verschillende modellen auto’s te koop. Van 25 daarvan heeft Jato de prijslijstinformatie, gebaseerd op de oude NEDC-meetmethode vergeleken met de gegevens na rehomologatie. Spectaculair is het verschil in bpm voor de in diverse media al aangehaalde BMW X5 xDrive30d: bijna 16.000 euro. In een reactie laat BMW weten dat de klant niet de dupe mag zijn van de toegenomen belasting. “We zien ons daarom momenteel genoodzaakt om de prijsverhoging veroorzaakt door NEDC 2.0 tijdelijk te compenseren door middel van extra opties of door het gelijk houden van de huidige consumentenadviesprijs in afwachting van de aanpassing van de bpm-tabel door de overheid.” In het geval van de X5 levert BMW de auto daarom met een optiepakket, dat naar eigen zeggen een waarde vertegenwoordigt van 18.000 euro. Een fikse prijsstijging geldt ook voor een versie van de Peugeot 308, die door de nieuwe meetmethode 2100 euro duurder uitvalt. Er zijn overigens ook auto’s waarvoor de CO2-uitstoot lager uitvalt en die dus een lagere bpm krijgen. Maarten Palthe van Jato: “Van een Insignia wagon diesel 1.6 bijvoorbeeld gaat de CO2-uitstoot 23 gram omhoog. Dat geldt voor de 136 pk-versie. Er is ook een versie met 110 pk waarvan de CO2-uitstoot met 11 gram naar beneden gaat.”

NEDC 2.0

Floris Liebrand van Rai Vereniging legt uit hoe de overgang van NEDC naar WLTP leidt tot verwarring: “De WLTP is vanaf 1 september 2017 verplicht voor een nieuwe typegoedkeuring. Autofabrikanten hebben tot 1 september 2018 de tijd om ook voor bestaande modellen een WLTP-test te laten verrichten. In de tussentijd werken we dus met een WLTP-test waarvan de resultaten moeten worden omgerekend naar een NEDC-resultaat, zeg maar NEDC 2.0. Die resultaten worden gekoppeld aan bpm-tabellen, die ook nog eens moeten worden herzien. We zitten nu dus in een overgangsfase die voor veel partijen onduidelijk is.” Eind deze maand zit Rai Vereniging met staatssecretaris Snel van Financiën aan tafel om te kijken hoe zo snel mogelijk een einde gemaakt kan worden aan die onduidelijkheid.

Schoon

Het steekt Rai Vereniging met name dat in Europa de bpm alleen in Nederland volledig van de CO2-uitstoot afhankelijk is gemaakt. Floris Liebrand: “Ondertussen hebben we autofabrikanten wel opgedragen om zo schoon mogelijke auto’s te maken. Daarvoor worden systemen ontwikkeld die tot gevolg hebben dat auto’s minder NOx uitstoten. Die hebben wel een iets hoger brandstofgebruik en dus een hogere CO2-uitstoot. De consument is de pineut, want die moet daarvoor betalen.”

Importeur pakt de pijn

Overigens weet Maarten Palthe dat er al importeurs zijn die deze pijn voor de autokoper gedeeltelijk of zelfs geheel voor hun rekening nemen. “Peugeot, Volvo en ook Toyota heeft voor de Prius+ de nettoprijs van de auto, dus zonder de bpm, al iets verlaagd. En voor de XC60 bijvoorbeeld pakt de importeur zelfs de hele pijn van de hogere bpm.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2965 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters