Nieuwverkoop augustus 12% lager dan 2015

In augustus is de registratie van nieuwe personenauto’s gedaald met 12,1% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar: 27.110 om 30.839. Daarmee blijkt de zomer van 2016 een slechte voor Nederland/dealerland, want ook juli verliep niet best: 31.022 om 33.820, oftewel -8,3%.

Bij de merken valt blijkens de officiële cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC de wederopstanding van Opel op. Met name benjamin Karl gooide hoge ogen. Met een totale augustusverkoop van 2928 exemplaren wist Opel bovendien aartsrivaal Volkswagen van de troon te stoten. Het had weinig gescheeld of ook Renault (2566 stuks) was afgelopen maand VW (2606) voorgebleven. Sowieso gingen de Wolfsburgers commercieel gezien hard onderuit, want in juli stond de teller in ons land pas stil na de 5167e registratie.

Gemeten over heel 2016 lijkt Opel bezig aan een structureel herstel. Het merk pluste liefst 29% over de eerste acht maanden: 20.876 om 16.175 registraties. Volkswagen moest tot nu toe dit jaar juist een flinke veer laten: van 33.539 registraties naar 28.837 (-14,0%). Rode cijfers (jan. t/m augustus) waren er ook voor Renault, Peugeot, Ford, Toyota, Citroën, Audi, Volvo, Suzuki en Mitsubishi (-54%). Opvallend is dat Honda procentueel even veel steeg als dat Mitsubishi daalde. Leuk nieuws voor de Honda-contractanten, die onlangs te horen kregen dat de fabrikant de import in Nederland toch zelf blijft doen.

Stijgers zijn dit jaar behalve Opel ook onder meer Skoda, Hyundai, Mazda, Seat, Mini en Dacia. Min of meer gelijk bleven Kia, BMW, Mercedes, Nissan, Fiat, Alfa Romeo en Tesla. Uitschieters bij de premium merken zijn Jaguar (86%) en Infinity (184%).

Merken en modellen

De vijf best verkochte merken in augustus 2016 zijn: 1. Opel (2.928 stuks/10,8% marktaandeel), 2. Volkswagen (2.606/9,6%), 3. Renault (2.566/9,5%), 4. Peugeot (2.263/8,4%) en 5. Ford (1.617/6%).

De vijf best verkochte modellen in augustus 2016 zijn: 1. Opel Karl (1.057 stuks/3,9% marktaandeel), 2. KIA Picanto (925/3,4%), 3. Opel Astra (833/3%), 4. Peugeot 108 (718/2,7%). en 5. Ford Fiesta (709/2,6%).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.