Noviteit Continental maakt diesel schoner

Op een symposium in Wenen over voertuigmotoren toonde toeleverancier Continental vorige week zijn Ringkat Turbolader. Deze combinatie van de turbocompressor met de katalysator zou dieselmotoren aanmerkelijk schoner maken.

Nadat uitlaatgas de turbine is gepasseerd, stroomt het in een mengbuis. Aan het eind daarvan wordt de luchtstroom omgeleid naar een ringvormige driewegkatalysator die de mengbuis omsluit. Die door Continental bedachte route moet stromingsverlies van de gassen verhinderen en een betere temperatuurverdeling in de katalysator mogelijk maken. Zowel de levensduur als het de werking van het onderdeel zou erbij gebaat zijn. Aanvullend biedt de fabrikant de mogelijkheid om de katalysator bij koude motor elektrisch te verwarmen. Bij hybride voertuigen met een 48 Volt boordnet zouden de milieuprestaties nog verder toenemen.

NOx, CO2

Continental claimt bij een proefopstelling op de rollenbank een NOx-uitstoot van minder dan 27 gram. De test simuleerde druk, filerijk stadsverkeer (de Londen Traffic Cycle). Ook de CO2-emissie nam volgens Continental af – met vier gram. “Het is een bewijs dat de bestaande techniek van de verbrandingsmotor nog ruimte voor verbetering kent.” Over een mogelijke markttoepassing van de Ringkat Turbolader deed de onderneming geen mededelingen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †