NOx-uitstoot e-fuels even groot als van benzine

Auto’s die rijden op synthetische brandstoffen (e-fuels) stoten evenveel stikstofoxiden (NOx) uit als auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit nieuwe emissietests, uitgevoerd in opdracht van Transport & Environment en gepresenteerd in het rapport Magic green fuels.

Bij de productie van synthetische brandstoffen wordt zonne- of windenergie gebruikt om elektriciteit op te wekken, die weer wordt gebruikt om waterstof te winnen uit water. Door deze waterstof te binden aan CO2 ontstaat een synthetische brandstof die kan worden gebruikt om auto’s op te laten rijden. Probleem is dat ook bij de verbranding van deze synthetische brandstof stikstof uit de lucht zich bindt aan zuurstof, waardoor stikstofoxiden ontstaan. Zowel in laboratoriumtests (WLTP) als onder werkelijke rij-omstandigheden (RDE) blijken deze synthetische brandstoffen net zoveel stikstofoxiden uit te stoten als fossiele brandstoffen.

Wel is het zo dat bij een vergelijking de uitstoot van deeltjes groter dan 10 nm bij het gebruik van synthetische brandstoffen 97 procent minder was in de laboratoriumsituatie en 81 tot 86 procent minder tijdens een daadwerkelijke rit in vergelijking met het gebruik van fossiele brandstoffen. Desalniettemin stoot een auto die rijdt op synthetische brandstoffen per kilometer nog altijd 2,2 miljard deeltjes uit.

Koolmonoxide

Voor de uitstoot van koolmonoxide is het gebruik van synthetische brandstoffen zelfs ongunstiger als je die vergelijkt met fossiele brandstoffen. In een laboratoriumsituatie is de uitstoot van koolmonoxide 3 keer en bij werkelijk gebruik nog altijd 1,2 tot 1,5 keer hoger dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Van ammoniak was van twee van de drie geteste e-benzineblends de uitstoot ruwweg het dubbele tijdens de rijtest.

Transport & Environment concludeert uit het onderzoek dat e-fuels bepaald geen schoon alternatief zijn voor fossiele brandstoffen en weinig doen om de uitstoot van schadelijke stoffen door het autoverkeer te verminderen. Ze staan een transitie naar werkelijke uitstootvrije technologieën in de weg, aldus Transport & Environment.

CO2

Is het gebruik van e-fuels dan tenminste niet CO2-neutraal, omdat immers CO2 uit de lucht wordt gebruikt? Ook daar heeft het rapport van Transport & Environment een antwoord op: de CO2 uit de lucht die door e-fuels wordt gebruikt wordt deels geproduceerd door industrieën die voorlopig nog wel even op fossiele brandstoffen zullen draaien. Daarmee vindt de CO2-productie al eerder in de keten plaats, in plaats van dat er daadwerkelijk CO2 uit de lucht wordt gehaald. Transport & Environment gelooft dus niet in de groene magie van de e-fuels.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3165 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *