Europese autofabrikanten kunnen al in 2025 een redelijke 4 procent winstmarge maken op kleine batterij-elektrische auto’s van 25.000 euro, gemaakt in Europa. Dat is de uitkomst van een onderzoek door Transport & Environment (T&E), gebaseerd op een analyse van consultancybureau Syndex.
T&E betoogt dat de beschikbaarheid van kleine, betaalbare EV’s een gamechanger zijn voor de massale adoptie van elektrische voertuigen. “Het snel en in grote volumes op de markt brengen van een kleine EV van 25.000 euro is cruciaal voor de Europese auto-industrie in de concurrentie met Chinese autofabrikanten, die dezelfde auto’s aanbieden”, aldus Julia Poliscanova van T&E.
Gewone mensen
Onderzoek van T&E in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Polen en het VK wijst uit dat 25 procent van de kopers van een nieuwe auto van plan is volgend jaar een elektrische auto te kopen. Dit aantal zou nog met 35 procent stijgen wanneer hen de mogelijkheid wordt geboden van een kleine elektrische auto voor 25.000 euro. Dat staat gelijk aan de verkoop van 1 miljoen elektrische auto’s extra per jaar in Europa.
De zes grote Europese autofabrikanten hebben echter de kleine, betaalbare auto verlaten voor het najagen van winsten door de verkopen van grotere, meer lucratieve suv’s, die vandaag de dag meer dan de helft van de nieuwverkopen in Europa uitmaken. Elektrische suv’s, die meer grondstoffen en elektriciteit verbruiken, telden op tot 51 procent van de elektrische nieuwverkopen in 2022.
De oplossing ligt hem volgens Julia Poliscanova in wetgeving op het gebied van onder andere subsidies en belastingen “die de balans doen omslaan in het voordeel van kleine, betaalbare elektrische auto’s voor gewone mensen”.