Occasionverkoop als strohalm

De occasionverkoop blijkt zich te ontwikkelen als strohalm voor de autobranche. Afgelopen maand (oktober) werden er bijna 89.000 occasions verkocht aan eindgebruikers, een toename van 5,9 procent ten opzichte van oktober 2013 toen het om 83.933 stuks ging.

Zowel in de particulierenmarkt (C2C) als in het professionele kanaal (B2B) waren er echter dalingen te noteren. Zo werden er vorige maand door particulieren 58.276 occasions onderling verkocht, in oktober vorig jaar waren dat nog 58.560 stuks, een daling van 0,5 procent. De terugloop in de onderlinge professionele handel (B2B) was aanmerkelijk groter; vorige maand wisselden 64.950 occasions van handelseigenaar tegenover 68.038 stuks in oktober 2013, een afname van 4,5 procent. In zowel het C2C- als B2B-segment is sinds januari alleen in september een licht plusje geboekt.

Opgeteld over het tien maanden van dit jaar staat het B2C-segment – als enige van de drie onderscheiden marktsegmenten – op een plusje. Samen noteerden de autobedrijven tot en met oktober totaal 866.849 occasions, tegenover 850.472 stuks in de eerste tien maanden van 2013 – een toename van 1,9 procent. Het C2C-segment viel in diezelfde periode terug naar 570.443 stuks tegenover 590.281 stuks tot en met oktober 2013, een verlies van 3,4 procent. De B2B-handel viel terug naar 606.109 stuks tegenover 638.168 stuks vorig jaar, min 5,0 procent.

Bron: dealersupportnet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.