Onderzoek: Is de auto een statussymbool?

Tijdens het het internationale dealercongres Top Dealer Forum in Verona maakte Autoscout 24 de resultaten bekend van een Europees panelonderzoek onder bijna 9.000 autobezitters. Gevraagd werd in hoeverre is de auto nog een statussymbool is en hoe de consument tegen het fenomeen deelauto aankijkt.

Maar waar we vroeger aan dikke sportwagens dachten als de ultieme statusauto, blijkt bij doorvragen dat het tegenwoordig wat subtieler ligt. Zo willen 18 tot 29-jarigen vooral een klein, frivool onderscheidend model. De Mini en Fiat 500 generatie speelt hier een hoofdrol.

De 30 tot 39-jarigen prefereren een wat luxere gezinsauto, de veiligheid staat voorop, het milieu is een issue en het merk is minder belangrijk. De 40-49 jarigen, afhankelijk van de baan, hebben wat meer de focus op een merk en als de portemonnee het toelaat heeft een premium merk hun voorkeur.

De prijs en prestatie van een auto wordt door de 50 tot 59-jarigen belangrijk bevonden. Hun merkkeuze is afhankelijk van de lifestyle. Bij de 60 tot 65-jarigen is het kostenplaatje belangrijk, omdat het geen kilometervreters zijn, maar zekerheid en betrouwbaarheid van de auto zijn ook belangrijke koopargumenten.

JA-zeggers

De verdeling in de verschillende leeftijdsgroepen die ‘ja’ zeggen tegen een auto als statussymbool is als volgt; Van de ondervraagden in de categorie 18 tot 29-jarigen is 43,3 procent het eens met de stelling. Iets minder 30 tot 39-jarigen (39,6 procent) vinden dat ook. Naar mate de leeftijd hoger wordt, ziet men de auto steeds minder als statussymbool. Bij de 40 to 49-jarigen is dat nog 33,2 procent, bij 50 tot 59-jarigen 27,9 procent en binnen de categorie 60 tot 65-jarigen is dat nog maar 24,8 procent.

Car sharing

Europese consumenten zijn verdeeld over het concept ‘deelauto’. Van de ondervraagde in het Autoscout 24-onderzoek heeft 5,6 procent helemaal geen auto nodig, kopen geen auto en zijn ook niet in de markt voor een deelauto.

In totaal gelooft 7,1 procent in car sharing (in Oostenrijk 13,2 procent) en omarmt het concept soms al actief. Opvallend genoeg ziet 23,1 procent de deelauto als alternatief voor de tweede auto. Tenslotte houdt 64,2 procent vast aan het eigen autobezit. In ons land is dat 63,9 procent en 70,5 procent in Spanje.

Geen wens

De helft van de op het dealercongres aanwezigen stelde dat ruim driekwart van de consumenten voor een eigen auto gaat. De andere automanagers gaan er vanuit dat ruim één derde al geen eigen autowens meer heeft.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1589 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *