Onderzoek VWE occasionmarkt

Particulieren die een nieuwe auto kopen gaan veelal (62%) naar huis met een hatchback (vaak uit het A- of B-segment). Ook een SUV is bij deze groep in trek. Slechts 10,7% koopt de meer traditionele sedan of een station. Deze modelvarianten zijn veel populairder (24%) bij kopers van een oudere occasion. Bij hen is de sedan of station vaker afkomstig uit het C- of D-segment.

Dat en meer meldt informatieprovider VWE op basis van eigen onderzoek naar de Nederlandse occasionmarkt. De peiling vond afgelopen juli plaats, toen het nationale wagenpark ruim 8,2 miljoen personenauto’s omvatte. VWE vergeleek drie groepen particuliere autokopers: nieuwkoop, jonge occasion (tot vijf jaar) en oudere occasions (vanaf vijf jaar).

Vertrekpunt was de almaar dalende nieuwverkoop aan particulieren, ten gunste van occasions. Schaften particuliere autokopers in 2010 bijna 260 duizend nieuwe personenauto’s aan, in 2015 werd de 150 duizend niet eens gehaald. Tegelijkertijd groeide het Nederlandse wagenpark jaarlijks en bleven de occasionverkopen vrij stabiel. Voor de autobranche worden tweedehands voertuigen dan ook steeds belangrijker.

Vervolgaankoop

VWE ziet in zijn database dat kopers van oudere occasions zeer frequent een vervolgaankoop doen. Doorgaans zijn het jonge mensen, die al wisselend steeds nieuwere en duurdere auto’s gaan kopen. Nieuwverkoop is meer dan ooit het domein van de senioren, die het geld ervoor hebben en waarde hechten aan veiligheid. Al met al worden occasions steeds bepalender voor omzet en winst van een autobedrijf dan de nieuwverkoop. Een goede selectie tweedehands is dan ook van belang.

Ter verdere verheldering onderscheidt VWE zeven typen autokopers:
– Mom in balance (compacte tweede auto’s (13% van alle auto’s)
– No nonsense (voordelige nieuwe auto’s (16%)
– Family first (modale gezinsrijders (12%)
– Business car(d) (duurdere leaseauto’s (17%)
– Bye bye NS (Jonge starters (14%)
– Grey wheels (oudere doorrijders (11%)
– Comfort class (grote occasionliefhebbers (17%)

De whitepaper van VWE – ‘De autokoper in kaart gebracht’- is hier te downloaden.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *