Opmars vierseizoenenbanden

De vierseizoenenband stijgt in wegdekaandeel: zo blijkt uit, alweer de vijfde, Kwik-Fit Bandenmonitor. In dit onderzoek wordt het wegdekaandeel van de diverse bandenmerken in ons land gemeten. Ondanks dat het wegdekaandeel van de vierseizoenenband nog relatief laag is in het totaal, neemt het aandeel wel toe: van 2,3 procent in 2012 naar 4,7 procent in 2014.

Het aandeel winterbanden bleef vrijwel gelijk, terwijl zomerbanden inleveren aan aandeel. Bij elkaar opgeteld, zorgt het aandeel winter- en vierseizoenenbanden voor een marktaandeel van 39,9 procent. Daaruit kan worden geconcludeerd dat een groot deel van de consumenten in de winterperiode graag veilig de weg op wil, al was dat de afgelopen winter misschien niet echt noodzakelijk.

De vierseizoenenbanden is dus bezig met een voorzichtige opmars en dat biedt ook weer nieuwe perspectieven voor bandenretailers. Blijkbaar zijn veel particuliere consumenten niet bereid om in twee bandensets te investeren, maar willen ze wel graag meer rijveiligheid. Dat is natuurlijk een belangrijk signaal voor het volgend winterseizoen voor de marketeers in de bandenwereld.

Steekproef

De meting van het wegdekaandeel wordt uitgevoerd door bureau Jes Marketing Onderzoek, in opdracht van Kwik-Fit Nederland. Dit was alweer de vijfde keer dat het onderzoek werd verricht en de derde keer dat er in de maand februari werd gemeten. Voor dit onderzoek zijn 2.239 auto’s onderzocht, waarbij gekeken is naar het merk en of het een zomer-, winter- of vier seizoenenband is. Er werden nu 97 verschillende bandenmerken genoteerd. Het onderzoek is uitgevoerd bij verschillende winkellocaties, woonwijken en zakelijke centra om een representatief beeld te krijgen van het wagenpark in ons land. Volgens de marktonderzoekers van Jes geldt bij 2.239 gemeten voertuigen een betrouwbaarheid van 95 procent van de steekproef.

Er zijn vier bandenmerken die deze keer een plek in de top twaalf veroveren, terwijl ze daar tijdens de vorige twee metingen nog niet in voorkwamen. Het gaat om: Fulda en Firestone (ieder 3,1 procent), gevolgd door Nokian en Semperit (ieder 2,4 procent), terwijl Kumho, Viking en Kleber dan uit de top twaalf van 2014 zouden verdwijnen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1679 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *