De vierseizoenenband stijgt in wegdekaandeel: zo blijkt uit, alweer de vijfde, Kwik-Fit Bandenmonitor. In dit onderzoek wordt het wegdekaandeel van de diverse bandenmerken in ons land gemeten. Ondanks dat het wegdekaandeel van de vierseizoenenband nog relatief laag is in het totaal, neemt het aandeel wel toe: van 2,3 procent in 2012 naar 4,7 procent in 2014.

Het aandeel winterbanden bleef vrijwel gelijk, terwijl zomerbanden inleveren aan aandeel. Bij elkaar opgeteld, zorgt het aandeel winter- en vierseizoenenbanden voor een marktaandeel van 39,9 procent. Daaruit kan worden geconcludeerd dat een groot deel van de consumenten in de winterperiode graag veilig de weg op wil, al was dat de afgelopen winter misschien niet echt noodzakelijk.

De vierseizoenenbanden is dus bezig met een voorzichtige opmars en dat biedt ook weer nieuwe perspectieven voor bandenretailers. Blijkbaar zijn veel particuliere consumenten niet bereid om in twee bandensets te investeren, maar willen ze wel graag meer rijveiligheid. Dat is natuurlijk een belangrijk signaal voor het volgend winterseizoen voor de marketeers in de bandenwereld.

Steekproef

De meting van het wegdekaandeel wordt uitgevoerd door bureau Jes Marketing Onderzoek, in opdracht van Kwik-Fit Nederland. Dit was alweer de vijfde keer dat het onderzoek werd verricht en de derde keer dat er in de maand februari werd gemeten. Voor dit onderzoek zijn 2.239 auto’s onderzocht, waarbij gekeken is naar het merk en of het een zomer-, winter- of vier seizoenenband is. Er werden nu 97 verschillende bandenmerken genoteerd. Het onderzoek is uitgevoerd bij verschillende winkellocaties, woonwijken en zakelijke centra om een representatief beeld te krijgen van het wagenpark in ons land. Volgens de marktonderzoekers van Jes geldt bij 2.239 gemeten voertuigen een betrouwbaarheid van 95 procent van de steekproef.

Er zijn vier bandenmerken die deze keer een plek in de top twaalf veroveren, terwijl ze daar tijdens de vorige twee metingen nog niet in voorkwamen. Het gaat om: Fulda en Firestone (ieder 3,1 procent), gevolgd door Nokian en Semperit (ieder 2,4 procent), terwijl Kumho, Viking en Kleber dan uit de top twaalf van 2014 zouden verdwijnen.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
3 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31