Participatiemaatschappij

Krimpende uitgaven, bezuinigingen, desinvesteringen… U hoort het al, dit wordt geen vrolijke column. Ondanks wat positieve geluiden over huizenmarkt en internationale handel zien overheid, bedrijfsleven en burgers zich vooralsnog gedwongen te snijden in uitgaven.

Verder koopkrachtverlies zal ook volgend jaar nog leiden tot dalende consumentenbestedingen. Inkomsten van burgers stijgen amper (of dalen zelfs), terwijl de belastingdruk stijgt. Onze overheid vindt het nog steeds lastig in eigen uitgaven te snijden en stelt daarom bezuinigen gelijk aan het verhogen van lasten. Onder de noemer participatiemaatschappij betaalt u meer en krijgt u minder.

Hoewel op het moment van schrijven nog onderhandelingen gaande zijn over een nieuw (bezuinigings)akkoord lijkt het er op dat ook de auto(mobilist) weer extra belast zal worden, pardon; meer mag participeren. Waar zakelijke rijders nog veelal middels downsizing (soms gedwongen door hun werkgever) weten te ontsnappen richting een lagere bijtelling, is het met name de particulier die de rekening betaalt. Aan de ene kant worden plug-ins voor de zakelijke markt volledig gesubsidieerd de weg op gedrukt, terwijl aan de andere kant de particulier met een zeer zuinige (diesel)auto al volgend jaar de MRB om zijn of haar oren krijgt. Dit is slechts een van de vele ontbrekende stukjes logica in het autobelastingenbeleid.

Voor het merendeel van autorijdend Nederland wordt automobiliteit in ieder geval duurder en duurder en duurder. Daar zullen helaas ook brandbrieven van brancheverenigingen geen verandering in brengen. Op het gevaar af in nog grotere ‘participatie’-clichés te verzanden dan onze regering zeg ik het toch; zet die bedreiging om in een kans! U denkt natuurlijk, wat zegt hij nou… Onze heilige koe wordt tot op het bot uitgemolken en je hebt het over kansen? Inderdaad, kansen.

De autobranche heeft een belangrijke taak in het betaalbaar houden van mobiliteit. De concurrentie tussen autofabrikanten helpt daarbij. Ook steeds zuinigere auto’s, mits betaalbaar, helpen daarbij. Een efficiënter verkoopnetwerk helpt daarbij. Nieuwe initiatieven op het gebied van autodelen helpen daarbij. En de werkplaats, helpt die daarbij?

De laatste tijd staat aftersales steeds meer in de belangstelling. Dealerholdings stampen callcenters uit de grond om klanten de werkplaats in te trekken en verloren omzet terug te winnen. Nou ben ik maar een simpele particuliere autobezitter en vind ik het best fijn om bij een vertrouwd en betrouwbaar adres terecht te kunnen. Het laatste wat ik echter wil is een band opbouwen met mijn garage. Hoe minder ik die zie, hoe beter.

In een branche waar traditiegetrouw de marges worden gemaakt in de werkplaats is het een logische eerste reactie juist daar de omzet te willen verhogen. Geld is er echter steeds minder in de markt. Winnaars zijn daarom in deze tijd niet diegenen die de klant proberen uit te melken. Zie daarvoor onze overheid. Winnaars zijn diegenen die de klant echt centraal stellen en in zijn of haar belang transparant handelen en helpen autorijden betaalbaar te houden. Less is more voor de klant… en uiteindelijk ook voor het autobedrijf. Participeren in betaalbare mobiliteit.

Max Erich

Max Erich is sectoreconoom bij ING Economisch Bureau.

Van Max Erich zijn er nog 14 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Max Erich

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.