Partspoint en AD Benelux versmelten

Partspoint Holding en AD Benelux gaan versmelten tot een bedrijf dat zich richt op de levering van automaterialen aan de vrije grossier. De gesprekken hierover zijn in een vergevorderd stadium. AD Benelux zal onder zijn eigen naam actief blijven in de markt.

Het door de versmelting gevormde bedrijf zal zich richten op het leveren van automaterialen aan de vrije grossier, een markt die in Nederland naar schatting 200 miljoen euro groot is. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van de distributiecentra van Partspoint (Ede) en AD Benelux (Oosterhout) en van de zeven onderdelendepots die Partspoint verspreid over Nederland reeds heeft. Daarnaast zal er een miljoeneninvestering worden gedaan in een significante uitbreiding van de onderdelendepots, zodat de beschikbaarheid van onderdelen wordt vergroot.

In de Nederlandse aftermarket is een consolidatieslag gaande waardoor het aantal leveranciers voor de vrije grossier sterk is afgenomen. Partspoint en AD Benelux willen hierop inspelen door samen van AD Benelux een bedrijf te maken dat hét alternatief wil zijn voor de vrije grossier. De beide organisaties zijn op een groot aantal gebieden complementair; hierbij kan onder meer worden gedacht aan zaken als IT, logistiek, conceptmanagement en productmanagement. Belangrijk is ook dat zij hun inkoopvolumes kunnen bundelen, zodat ze de vrije grossier ‘zeer competitieve condities’ kunnen aanbieden.

Analyse

Door de overname en integratie van AD Benelux door Autobinck ontstaat er nu een duidelijk beeld over de herinrichting van de Nederlandse onderdelenbranche. LKQ-Sator met haar eigen grossiers, de onafhankelijke grossiers die afspraken maken met Fource en de strategische samenwerking met de eveneens onafhankelijke grossiersketen Vrooam vormen bijna een soort van evenwicht met de activiteiten van Autobinck-Partspoint.

Als Autobinck succesvol is met het ‘binnenhalen’ van grossiers uit andere netwerken – lees Group Auto en API-Doyen – dan bestaat de Nederlandse onderdelensector straks uit twee ‘powerhouses’ en een steeds kleiner wordende groep achterblijvers. Wat er verder terecht moeten komen van de initiatieven van de recent opgerichte inkoop- en logistieke platformen NL Autoparts en Dyam is nog gissen. Maar de spelers aan de zijlijn moeten hun ambities wellicht flink bijstellen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1691 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *