ING heeft een aantal scenario’s ontwikkeld, waarmee zij de autobranche een aantal extra handvatten willen geven voor de post-BER periode na 1 juni 2013. In verhouding tot de nu nog geldige BER 1400/2002, gaat het ten aanzien van de verkoopactiviteiten na 1 juni 2013 om de algemene vrijstelling Vo 330/2010.

Voor de aftersales blijft de BER grotendeels overeind, wat vast ligt in Vo 461/2010. De marktmacht zal ten aanzien van de autoverkoop weer grotendeels bij fabrikant/importeur terecht komen, maar dat betekent niet dat de oude haat-liefde verhouding tussen dealer en importeur terugkomt.

“Ik ga er van uit dat dealers en importeurs samen hun merk sterker willen maken. Beiden weten dat ze afhankelijk van elkaar zijn. En ook al speelt internet een belangrijke informerende rol bij de consument, toch blijft ook in de ogen van fabrikanten en importeurs de merkdealer de meest logische weg naar de klant”, stelde Cecra en European Car Dealers voorman Jaap Timmer tijdens de presentatie van het ING-rapport, georganiseerd door Automotive Insiders.

ING ziet de toekomt – men stelt een periode van 10 jaar – van het dealerbedrijf langs een drietal mogelijke scenario’s verlopen. Drie strategische opties, waarbij de praktijk wellicht een aardige mix van de scenario’s zal opleveren.
In het scenario Emotie gaat ING uit van een gedeeltelijke terugkeer van het fenomeen merkemotie. Op dealerniveau zal merkexclusiviteit weer belangrijk zijn. Vooral de middelgrote merkdealers zullen hiervan profiteren. Grote multimerkdealers en holdings zullen zich extra in gaan spannen met de verkoop gebruikt en de aftersales.
In scenario nummer twee, genaamd Ratio, zal een kostenbewuste consument de dealermarges verder onder druk zetten. Alleen grote dealerholdings zullen wat betreft de nieuwverkoop floreren. Internet gaat en belangrijke rol spelen en er zullen lichte verschuivingen in de aftersales plaatsvinden.
In het derde scenario Revolutie tenslotte, verslechtert de relatie dealer-importeur. Waarbij dealers zich vooral op occasions en de aftersales zullen storten en fabrikanten de verkoop deels nar zich toe gaan trekken.

Download hier het complete ING-rapport >>

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties