PSA Group en Autobiz strategische partners

De PSA Group versterkt haar positie op de internationale occasionmarkt door een belang te nemen in Autobiz, de van origine Franse website voor tweedehands auto’s. Daarmee krijgt de al enige tijd bestaande samenwerking een steviger financieel fundament.

Autobiz heeft zich de afgelopen tien jaar sterk geprofileerd als expert op het gebied van online pricing. Behalve in Frankrijk zelf is de onderneming vertegenwoordigd in bijna dertig andere landen. De nagestreefde uitbreiding – Azië en Zuid-Amerika staan hoog op de verlanglijst – kan dankzij de participatie van PSA worden versneld. De autofabrikant neemt een minderheidsbelang in het bedrijf.

Onder de noemer ‘Push to Pass’ heeft de PSA Group zich ten doel gesteld een wereldwijde speler te worden op de markt voor gebruikte personenwagens. De samenwerking met Autobiz maakt deel uit van die strategie. Eerder al verwierf de autofabrikant een aandeel in Aramisauto. “Bij de uitrol van onze strategie leunen we sterk op de big data expertise die autobiz in huis heeft”, aldus Marc Lechantre, vice-president van de PSA-business unit Used Car. Eerder al ontwikkelde autobiz in diverse Europese landen de websites Reprise Cash By Peugeot en Reprise Citroën.

De nu overeengekomen nauwere samenwerking is volgens partijen geen bedreiging voor de zelfstandige positie van autobiz: de PSA-projecten staan juridisch los van de diensten voor andere klanten. Autobiz heeff vijftig mensen in dienst, verspreid over Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *