Rechtstreeks onderdelen bestellen bij fabrikant

Met ingang van vandaag is het nieuwe online bestelplatform, IZI Motive van start gegaan. Via dit platform kunnen aangesloten garagebedrijven rechtstreeks hun auto-onderdelen bij de onderdelenfabrikant bestellen.

Volgens Paul Spijkers, directeur en eigenaar van het platform en voormalig operationeel directeur AD Nederland, levert het garagebedrijven aanzienlijk betere marges op en zijn de prijzen lager omdat er minder logistieke schakels zijn in dit online besteltraject.

“Het logistieke proces in de automotivesector is behoorlijk traditioneel en kan via dit online bestelsysteem veel efficiënter en kostenvoordeliger worden georganiseerd”, aldus Spijkers. “Wij kunnen de onderdelen goedkoper leveren en meer marge bieden.” Volgens hem kan de besparing wel oplopen tot zo’n twintig procent op de inkoopprijs.

200 aansluitingen

Spijkers hoopt het eerste jaar zo’n tweehonderd garagebedrijven bij IZI Motive te kunnen aansluiten en streeft naar een langdurige klantrelatie met deze bedrijven. “Wij zullen ons ook gaan bezighouden met een betere planning van de werkplaatsactiviteiten en een meer gestroomlijnd voorraadbeheer. Met een optimale planning en efficiënter inkoopproces, kunnen garagebedrijven namelijk forse besparingen behalen op de logistieke kosten”, zegt Spijkers.

Grossiers

Garagebedrijven die zich bij IZI Motive aansluiten, kunnen de onderdelen via Tecdoc of Aldoc bestellen. De onderdelen worden dagelijks uitgeleverd. Voor de realisering van het concept, werkt Spijkers nauw samen met een aantal onderdelengrossiers. Overigens is het platform in eerste instantie vooral gericht op onafhankelijke, universele garagebedrijven.

Ambitie

IZI Motive heeft de ambitie de nieuwe ketenregisseur van de onderdelenmarkt te worden en werkte de afgelopen twee jaar nauw samen met diverse partijen (waaronder de Technische Universiteit in Eindhoven en Dinalog) voor dit nieuwe bestelconcept. Met optimalisatie van voorraadbeheer, een betere planning en geïntegreerde bestel- en itsystemen, denkt het bedrijf de onderdelenvoorziening naar garagebedrijven veel efficiënter te kunnen laten verlopen.

Ivonne Vermeulen

Eindredacteur Aftersales Magazine. Ivonne heeft een rijke bagage waarin journalistieke waarden en kennis van de autobranche bijeenkomen. Dankzij haar rol binnen Focwa's Carrosserie beschikt zij bovendien over een indrukwekkend netwerk in de schadeherstelbranche.

Van Ivonne Vermeulen zijn er nog 343 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Ivonne Vermeulen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.